Michelle
    Hej

    Om jag vill läsa Samhäll inrik samhäll kan jag fortfarande läsa till jurist eller mäklare/fastighetesförvaltare på högskolan eller universitet efter?
    Eller måste jag läsa ekonomi för att bli behörig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michelle,

    Särskild behörighet till Juristprogrammet är godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b och de båda kurserna läses på samhällsvetenskapsprogrammet, alla inriktningar, som obligatoriska kurser.

    Till fastighetsmäklarprogrammet behöver man även ha godkänt betyg i matematik 3. Matematik 3 ingår inte i samhällsvetenskapsprogrammet, oavsett inriktning, men ofta kan man läsa den som en valbar kurs. Det kan dock inte garanteras att man kan läsa matte 3 på samhällsvetenskapsprogrammet. Gymnasieskolorna försöker ge alla som vill möjlighet att läsa mer matte än det som ingår i programmet, men det är inte alltid som det är möjligt.

    Ang.Fastighetsförvaltare - så är det en yrkeshögskoleutbildning och exakt vilka behörighetskrav som kommer att ställas, går inte att säga på så lång tid som 3 år. Se exempel på hur utbildningarna kan se ut och vilka behörighetskraven är på den här sidan <<

    Ett ganska vanligt krav som ingår i behörighet till yrkeshögskoleutbildningar är ARBETSLIVSERFARENHET, t.ex kan 2 års arbetslivserfarenhet inom fastighetsbranschen eller i någon annan "närliggande" bransch kan krävas för att bli behörig till yrkeshögskoleutbildningar till Fastighetsförvaltare<<.

    Varför det ej går att exakt veta vilka behörighetskraven blir inför yrkeshögskoleutbildningar? Jo, för att yh beslutas på 2 år framöver... detta för att bättre "följa arbetsmarknaden", för att se till att jobben finns för dem som avslutar en yrkeshögskoleutbildning.

    • : Skulle ni säga att det är bättre om jag läser ekonomi för att bli behörig till nägon utav dessa programmen?
    • Anna : jag rekommenderar i första hand Ekonomiprogrammet - valfri inriktning, då det på inriktningen Juridik går oftast att välja matte 3. Man kan också på inriktningen "ekonomi" på Ekonomiprogrammet välja till läsa juridiska kurser, ofta i alla fall. Kanske bäst att söka till en gymnasieskola som erbjuder BÅDA INRIKTNINGAR på Ekonomiprogrammet - då kan du välja inriktning senare, under åk1, innan åk2. :)