Ellen

    Hej! Jag vill studera men har precis börjat min mammaledighet. Som jag förstår det har man inte rätt att studera på universitet/folkhögskola samtidigt som man är föräldraledig, dvs man kan inte få föräldrapenning samtidigt som studier. Eftersom min föräldrapenning är vår enda inkomst kan jag inte ge upp den just nu. Jag har tidigare jobbat som kock men är nu anställd på kontor. Jag har kommit på att mitt drömyrke är förskolekock och jag har börjat kolla hur jag skulle kunna bli det. Eftersom jag inte har en formell kockutbildning antar jag att jag borde läsa kostvetenskap. Jag saknar betyg i naturkunskap 2, och därför skulle jag behöva studera det på komvux först. Har ni något förslag på hur jag kan gå tillväga? Hur fungerar det med föräldraledighet och studier? tack så mycket!

    • Vägledare :

      Det är väldigt få jobbannonser om jobbet som Kock på en förskola, men du kan ändå se ett exempel på den aktuella annonsen (24 juli 2020) på https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24111326 - vikariat i 12 månader på 75%. Arbetsgivaren efterfrågar både utbildning till Kock/storhushåll och tidigare erfarenhet av att ha jobbat sock kock.

      Och här - https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24139564 - exempel på en heltidstjänst som kock på en förskola. Erfarenhet och utbildning krävs + man måste kunna ta budgetansvar.

    • Anna : Jag har nu pratat med de sakkunniga och fick svar att det i princip är möjligt att få föräldrapeng från FK och studiemedel från CSN samtidigt. Om man hinner och orkar både ta hand om barnet och bedriva studier, samtidigt, och uppfyller övriga villkor också. Nu är det också så att Fribelopps-gränsen är borttagen till slutet av året 2020, och då kan man ha hur mycket "övrig inkomst" som möjligt och ändå få studiemedel utan avdrag.
    • Jelena : Du är varmt välkommen att söka en plats på vår hemsida skurupsfolkhogskola.se Kocklinjen med storköksprofil vänder sig särskilt till den typen av kök som förskola och skola. Vänligen, hälsar Skurups folkhögskola :)
    • : Hej Anna! Har du mer information angående detta? Finns det mer att läsa gällande studier och föräldraledighet? Tack så mycket!
    • Anna : Men kommer du att orka och hinna både ta hand om barnet och studera samtidigt? Om du kommer studera på mindre än halvtid, alltså mindre än 20 timmar per vecka, har du inte rätt till studiemedel och då läser du utan några pengar som studiestöd, och har föräldrapeng som din inkomst. Läser du på minst halvtid, ansök om studiemedel i så fall. "Faran" med att ta studiemedel är att du kommer behöva uppvisa godkända studieresultat (godkända betyg i kurserna) för att i annat fall kommer du få avslag på ansökan om studiemedel nästa gång du ansöker om studiemedel. Vad handläggare på försäkringskassan sa till oss (i telefon) är att du skrivit under på Heder och Samvete att din huvudsakliga uppgift är att du tar hand om barnet och då ska du också göra det annars är det - typ "bedrägligt" och kan bli negativa påföljder om FK upptäcker att någon annan tar hand om barnet när du studerar. Det är annars inte speciellt vanligt att vara föräldraledig och samtidigt bedriva formella studier. Däremot självstudier kan man alltid bedriva - läsa böcker eller lära sig saker genom att se instruktionsfilmer på YouTube, t.ex.
    • Anna :

      Läs också Julias svar - nedan samt kommentarer till Julias svar.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    man behöver inte läsa kostvetenskap på högskolenivå (och över huvudet taget någonting på högre nivå än gymnasiet) om man vill jobba som kock. Påbyggnadsutbildningar för kockar kan finnas på eftergymnasial nivå, t.ex inom yrkeshögskola. Se exempel på en yrkeshögskoleutbildning: yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/koksmastare

    Utbildning till kock ligger i Sverige på gymnasial nivå: för ungdomar som kommer från grundskolan - på yrkesprogrammet på gymnasiet, som heter RL. För vuxna - kock-kurspaket eller så kan det hela ngt annat, men det är i alla fall på komvux och brukar vara i 42 veckor, på heltid, på gymnasial nivå - kan ingå inom Yrkesvux.
    Och det finns också några utbildningar inom folkhögskola som är relevanta för yrket kock. Folkhögskolornas hemsida (gemensam sida) heter www.folkhogskola.nu - så vitt jag förstår så går de utbildningar på heltid på plats, i bunden form, alltså man måste komma till skolan för att kunna läsa till kock. Någon kurs som ingår kanske skulle man kunna läsa på distans, men de många praktiska moment måste man lära sig och praktik som ingår i utbildningen måste också ske på plats, på en arbetsplats - i köket och brukar erbjudas endast på heltid = 40 timmar i veckan.

    I kock-utbildningen:
    det är en del teoretiska kurser men mest praktiska och praktik ingår också. De flesta kockar jobbar på restauranger, men du vill jobba på en förskola.
    Vår erfarenhet är att förskolorna organiserar matlagning på olika sätt: kan t.ex finnas central-kök från viket maten körs till förskolan och endast värms upp, vid behov, på förskolan, men på andra förskolor kan matlagning ske i förskolans lokaler. Så vitt jag vet är tjänster so kock på förskolan oftast deltidstjänster - vanligt med max 75% tjänstgöringsgrad (och då får man endast 75% av lönen också, så klart). Fördelar är att man jobbar på "kontorstider" och ej på kvällen och helger, som de flesta kockar gör, om man får anställning just på förskola. Men de som jobbar på stora centrala kök behöver jobba även på helgerna, pga äldreboende och sjukhus behöver servera man även på helgerna.

    Studier under föräldraledighet?
    När du ansökte om föräldrapenning, skrev du under på heder och samvete att du kommer spendera majoritet av din tid med att ta hand om barnet.
    Frågan om du skulle kunna få studiemedel från CSN om du samtidigt får föräldrapenning, bör du ställa till CSN. Dock måste man studera på minst halvtid (alltså 20 timmar per vecka) för att ha rätt till halva studiemedel.
    Om det är praktiskt möjligt att på heltid ta hand om barnet + studera 20 timmar/vecka - är en fråga som vi på FRåGA SYV inte kan svara på.
    Frågan är: hur du ska hinna och orka ta hand om barnet och läsa på heltid på komvux samtidigt då studier till kock bedriver man som regel på heltid? Se om komvux i din kommun har Kock-utbildning i sitt utbud. Du kan ansöka om att få läsa kock-utbildningen och det är först om du kommer in som det blir en "konkret fråga" om hur du ska göra - tacka Ja eller Nej till erbjuden studieplats.

    Det jag kan rekommendera att du bedriver självstudier - några timmar i veckan, i mån av möjlighet, t.ex kan du repetera matte med hjälp av www.matteboken.se vilket kan bli till stor hjälp senare, när du studerar eller söker jobb.

    • Vägledare : Du får gärna kika på den generella programplanen för utbildning på Restaurang- och livsmedelsprogrammet som ungdomar läser på gymnasiet: https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/RL/programplan/Programplan_RL.pdf - på gymnasiet läser dem i 3 år och det ingår många kurser som vuxna ej behöver läsa, som t.ex Idrott och hälsa 1, historia, religion, naturkunskap mm.
    • Anna :

      "Vägledare" i kommentaren (ovan) skriver att "vuxna ej behöver läsa historia, religion, naturkunskap mm" och det är "sanning med modifikation". om du sedan innan inte har examensbevis eller slutbetyg från gymnasiet, kan du med fördel läsa mot Examensbevis från komvux (mot yrkesexamen: kock- och servering och även inkludera bagar- och konditor kurser). För examensbevis behöver du kurser som läses på heltid i 3 år (sex terminer). Men om du endast vill läsa matlagningskurser, då kan du klara det på 1 år, 2 terminer och i så fall behöver du inte läsa de allmänna ämnena, utan endast yrkesspecifika. Jag tror det blir svårt att hitta var man skulle kunna läsa till kock samtidigt som man tar hand om ett barn. Detta pga studier brukar vara på heltid och praktik ingår också på heltid, på plats + man ska även lägga tid på att komma till-från skolan och praktikplatsen.