Alicej

    Hej. Jag letar efter utbildningen projektledning inom marknadsföring och specifikt man inte behöver betala för sin utbildning, dvs köpa den. Jag vill efter det här utbildningen arbeta utomlands när jag har denna utbildning i ryggen. Jag antar att man talar engelska då på jobbet eller hur??. ge mig tips och råd här nu vad är smartast ska man plugga utbildningen på engelska engelska eller på svenska då? Det kanske är smartare att plugga den på engelska tänker jag eftersom att jag ska flytta utomlands sen och jobba med här det är det som är tanken. Ge mig all tips och råd om detta och vad som blir smartast. Samt hjälp mig hitta utbildningar till detta isåfall. Tack ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att välja mellan att studera projektledning inom marknadsföring på svenska eller engelska beror på flera faktorer, inklusive dina språkkunskaper, dina framtida karriärmål och var du planerar att arbeta efter examen. Här är några faktorer att överväga och några tips för att hitta lämpliga utbildningar:

    Språkkunskaper
    Om du är bekväm med att studera på engelska och tror att du kommer att vara redo att arbeta "på engelska" (med arbetsspråk Engelska) i framtiden, kan det vara fördelaktigt att studera projektledning på engelska. Detta ger dig möjlighet att förbättra dina engelskkunskaper och bli mer anställningsbar internationellt.

    Karriärmål
    Om du planerar att arbeta utomlands i marknadsföringsbranschen, särskilt om du siktar på att arbeta i engelsktalande länder eller internationella företag, kan det vara fördelaktigt att ha en examen från en utbildning som ges på engelska.

    Utbildningsutbud
    Genom att söka efter lämpliga utbildningar på universitet och högskolor i Sverige och utomlands kan du försöka hitta utbildningar i projektledning inom marknadsföring som erbjuds på både svenska och engelska. Jämför kursinnehåll, utbildningsmetoder och eventuella praktikmöjligheter för att hitta den bästa passande programmet för dig.

    Plats?
    Om du planerar att arbeta utomlands, speciellt i ett engelsktalande land, kan det vara en fördel att studera i samma land där du planerar att arbeta. På så sätt blir du bekant med arbetskulturen och kan nätverka under din utbildning.

    När du söker efter lämpliga utbildningar kan du använda olika universitets- och högskolors webbplatser, samt internationella utbildningsplattformar som Studyportals och Mastersportal för att hitta program som matchar dina behov och intressen. Var noga med att läsa igenom programbeskrivningar och kontrollera att de täcker dina önskemål och ger dig de färdigheter och kunskaper du behöver för din framtida karriär.

    När det gäller att arbeta utomlands inom marknadsföring är det vanligt att engelska används som arbetsspråk, särskilt inom internationella företag och branscher. Att ha goda kunskaper i engelska är därför en viktig tillgång och att studera på engelska kan hjälpa dig att förbättra dina språkkunskaper och bli mer bekväm i en internationell arbetsmiljö.
    Utbud av utbildningar som ges på engelska är i Sverige ganska begränsat. De flesta utbildningar ges i Sverige på svenska. T.ex av 1258 yrkeshögskoleutbildningar (se www.yhguiden.se) ges endast 10 stycken med undervisningsspråk engelska.

    Studie- och yrkesvägledare