Johan
    Hej, jag är en kille på 22 år, utbildad snickare som kommit på att jag vill börja köra maskin. Det finns ingen utbildning i min kommun (Bollnäs) vad jag vet om. Hur går jag till väga? Har möjlighet att eventuellt bo i stockholm under utbildningstiden, om det gör det enklare.

    mvh Johan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan, komvux i din kommun måste gå med på att betala för din utbildningsplats till Maskinförare på komvux i en annan kommun.
    Utan en sådan överenskommelse om att din kommun betalar för utbildningen till en annan kommun, som heter Interkommunal ersättning - kommer inte du bli antagen i någon annan kommun; detta gäller komvuxutbildningar på Gymnasial nivå, vilket maskinförarutbildningen är. (På Grundskolenivå får man läsa i alla kommuner, för att grundskola är "rättighet för folket" men inte gymnasiet).

    Du måste alltså vända dig till komvux i din kommun.
    Din komvux kan lätt hitta var relevanta utbildningar finns, ex. finns info om det i yrkespresentationen "maskinforare" på Framtid.se. Frågan är om de vill betala, köpa den utbildning till dig - eller inte.

    Ett annat alternativ är - via Arbetsförmedlingen. AF kan också köpa utbildning - till dem som är inskrivna på AF.

    Även Företag kan köpa utbildningar (ibland) - för sina anställda. Om du vill, kan du försöka gå via AF eller ngt. företag som anställer dig.
    I andra fall - så går det inte... exempelvis, så tror inte jag du skulle kunna betala själv, ur egen ficka, även om du skulle kunna och vilja göra det. För det första, så är det mycket dyrt; för det andra - brukar inte sådana utbildningar vara till salu till privatpersoner.
    Vänligen
    ANNA

    En "kreativ lösning" skulle vara om komvux i din kommun köpte utbildning för dig av -en gymnasieskola som i Bollnäs erbjuder inriktning Anläggningsförare på Bygg- och anläggningsprogrammet som leder till att man ska kunna jobba som lastmaskinsförare eller grävmaskinist; Se gymnasieskolans presentation på gymnasium/friskolan-nytorp-1