Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    svar på din fråga kan bero på olika saker... vi på Fråga syv kan inte ge ett kort och konkret svar som omfattar alla de olika branscher och olika situationer. Om du är 19 år idag, dröjer det ganska många år innan du kan bli Doktorand - och reglerna och villkor kan ändras rätt mycket på ganska kort tid.
    Det vi vet om Doktorandens villkor - presenterar vi på framtid.se/yrke/doktorand >>
    Du kan också, med fördel, vända dig till de institutioner där du i framtiden vill bli en doktorand eller forskare.

    Ang. forskare - det är ett samlingsnamn för en stor nämnd olika "positioner" inom den akademiska världen. Det gemensamma för dem är att de har mycket hög utbildning. Hur mycket man forskar och om man kombinerar forskning med undervisning - varierar från en forskningstjänst till en annan.

    Kika gärna på Forskare>>.
    Vänligen
    Julia syv