Förälder

    Hej, min son har läst ty i åk 1 som tillval men vill inte fortsätta i åk 2 teknisk på gymnasiet. Inriktningsval teknisk görs nu i 2:an. Men måste ett individuellt val också göras? Han skulle vilja ha särskild behörighet matte 4 och fysik 2. Får han det om han går produktionsteknik eller design och produktutveckling? Dessa matte 4 och fysik 2 går inte att välja nu i åk 2. Måste han då välja till Matte 4 och fysik 2 i åk 3? Gäller Kattegattgymnasiet i Halmstad. Tack på förhand! //Maria

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    för att säkert/garanterat kunna läsa kurserna fysik 2 och matematik 4 bör din son välja inriktning Teknikvetenskap, för att i de andra inriktningar KAN de kurserna ingå (eventuellt) som valbara, men de behöver inte ingå och vid förändringar t.ex om lärarkapacitet inte räcker, så kan skolan kort tid innan kursen skulle börja byta en kurs mot en annan kurs, men det kan man inte göra för obligatoriska kurser (obligatoriska kurser måste erbjudas). Kattegattgymnasiet erbjuder flera inriktningar på TE, bl.a inriktning Teknikvetenskap. Du får gärna titta på Programplan för TE>> och där ser man att kurserna fysik 2 och matematik 4 får läsas som programfördjupning, och vilka som helst kurser /av de kurserna som skola kan erbjuda/ får läsas inom Individuellt val, 200poäng. Vilka (av de som på just det programmet får ingå) kurser som varje skola väljer att sätta in på den korta listan av valbara kurser, kan ändras med kort varsel.
    Vad gäller matematik 4 så är det nästa kurs efter matematik 3 och då läser eleverna på TE kurserna i den ordningen: matematik 1c, sedan 2c, sedan 3c och sedan 4. Det är sällan som kursen matematik 4 kan påbörjas innan årskurs 3 för att man ska hinna läsa de tre lägre kurserna först.
    Vad gäller fysik 2 så är det nästa kurs efter fysik 1a. Och fysik1a är en lite större kurs än de flesta andra gymnasiekurser, den är på 150 poäng (jämför: de flesta kurser på gymnasiet är på 100 poäng). Det tar alltså längre tid att läsa fysik1a och den kursen behöver inte bli avslutad under årskurs1, utan kan löpa under längre tid t.ex fram till slutet av termin 3, eller vara förlagd under årskurs 1 och 2 och då är det i så fall först i årskurs 3 som man kan börja läsa fysik2 och det kommer man att göra om den kursen är obligatorisk. Om kursen är valbar, då kan möjlighet finnas att kunna välja den men det är inte säkert man ska få läsa valbar kurs även om man valt den.
    Gången är
    följande: eleverna får på sin gymnasieskola information om när valet måste göras (sista dagen, "deadline") och bland vilka kurser de får välja. Med "välja" här menas "att önska läsa". Sedan ser skolans personal vad eleverna önskar och försöker tillgodose deras önskemål men det är inte alltid som det blir möjligt. En gymnasieskola får byta kurser och det finns flera anledningar varför det kan göras: en viktig faktor är lärarkapacitet; en annan - schemakrock.

    Sammanfattning
    vill man bli säker på att få läsa en viss kurs på gymnasiet bör man välja den utbildning där kursen ingår som obligatorisk.