Viyanch

    Hej Jag går i naturprogrammet på 3:e året, och tar studenten om några månader. Men det verkar ju som att jag blir av med mitt gymnasieexamen pga Eng 6, då jag tänker komplettera det på komvux. Men jag undrar om att jag klarade muntliga och läsförståelse momentet, måste jag ändå göra de delar igen för att få godkänd i eng 6? Och är det nåt skillnad att ta gymnasieexamen från gymnasiet eller komvux förutom komplettering??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Muhammed!
    om du får F eller inte får något betyg i en kurs och vill efter gymnasiet få godkänt betyg på komvux behöver du läsa hela kursen från början till slut, på nytt alltså.
    Godkänt betyg i engelska 6 är ett av kraven för högskoleförberedande examen, men om du inte nödvändigtvis vill läsa på högskolenivå, kan du på komvux göra planering mot yrkesexamen - t.ex läsa mot yrken som Elektriker, Undersköterska, Fastighetsskötare eller Byggnadsarbetare. Med yrkesexamen kan man sedan läsa på yrkeshögskola.
    I examensbevis från komvux får inte kursen Idrott och hälsa 1 ingå. Examen från komvux inkluderar 2400poäng (av dem 100poäng gymnasie- eller komvuxarbete). Om du i examensbeviset från komvux har majoritet av poängen från kurser du fick betyg i på gymnasiet kommer hela ditt examensbevis bli en Komplettering och om du söker till svenska högskoleutbildningar kommer du prövas endast i BII (kompletteringsgruppen).