Wilma
    Jag är mycket intresserad av polis yrket och funderar på att söka polishögskola men jag undrar om man måste jobba i yttre befäl viss länge för att kunna bli exempelvis utredare eller jobba administrativt inom polisen? eller kan man gå polisutbildningen och direkt bli utredare eller något inom administration inom polisen?

    Jag undrar även om man blir "tvungen" att arbeta inom yttre befäl hur är arbetstiderna? jobbar man natt? får man välja att arbeta dagtid istället för kvällar och nätter?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Wilma,
    det vi känner till är att de absolut flesta som går ut från polisutbildningen börjar som "vanliga poliser", dvs i yttre-tjänst. När man söker fortbildning inom polisen, står det oftast som krav att man i minst 1 år har jobbat som polis. Om de kan göra undantag, är svårt att säga; beror nog på hur många som söker.
    Schemat-läggning för yttre-tjänstgörande polis är en fråga som vi på fråga syv inte kan svara på... men om man tänker logiskt, så borde även OB, kvällstid och helger samt nätter ingå. återigen ... om undantag kan göras, kanske kan det, men jag kan tänka mig att "tungtvägande orsaker" måste in. Möjligtvis om polisen är ensamstående förälder med små barn och inte kan lösa barnpassning på nätterna och i fall hen ej får endast dag-tid, måste hen sluta som polis, då kanske kan chefen göra undantag och lägga tjänstgöringen för den polisen på endast dagtid (men det innebär att kollegorna till den polisen måste jobba fler nätter, än annars... men kanske finns det någon polis som tycker om att jobba fler nätter... ). Så, allt kan hända... och det är omöjligt att på flera års "förhand" svara på så specifika frågor, som ofta löses lokalt (eller inte löses, och slutar poliser jobba som poliser - så har vi nu stor polisbrist).
    Om du ställer en fråga till polismyndigheten, svarar de som det är nu. De kan inte heller veta vad som händer om 2-3 år... situationen kan ändras rätt mycket i framtiden, men vi vet inte åt vilket håll. Det finns exempelvis förslag på att lägga över en del av polisiära uppgifter på andra yrkeskategorier, som securitas: ordningsvakter- och/eller -väktare. Men hur det blir i framtiden, är det idag ingen som vet.

    Jag tänker så här...
    Man måste nog förena sig med tanken att jobba i yttre tjänst - i alla fall i några år (och kanske t o m i många år) och att jobba på OB-tider (kvällstid, nätter, "röda dagar" mm). Detta för att det ej finns någon som helst garanti på att kunna gå över till admin.arbete eller slippa nätterna.
    Känner till några fall då poliser slutare som poliser och fick jobb i helt andra verksamheter - exempelvis som Utredare på FK

    Hälsningar
    Peter syv