Mias123

    Hej, Jag skulle vilja veta om jag kan få några av mina studier godkända i en lärarutbildning i Sverige. Jag har en kandidatexamen i antropologi, en magisterexamen i statsvetenskap, ett 20 veckors certifikat i undervisning i engelska som främmande språk och en tvåårig lärarutbildning i engelska som främmande språk. Lärarexamen är från USA. Vad skulle jag behöva göra för att bli sfi-lärare i Sverige? Skulle jag behöva gå igenom 4,5 års studier?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det vi vet om yrket SFI-lärare inkl.vilken utbildning som krävs, berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/sfi-larare
    Jag förstår (utifrån information i din fråga) att du har flera olika utbildningar avklarade som har med undervisning att göra, vilket är jättebra men... om man vill få "formell behörighet" och kunna få legitimation från skolverket, så krävs det, som regel, svensk Lärarexamen.
    Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer gör ibland vissa undantag och kan t.ex utfärda svensk lärarlegitimation för lärare med utbildning från andra länder men det får man "ta" med skolverket, för att här pratar vi om undantag (alltså det som är bortom reglerna...).
    De som är experter på lärarutbildningar är studievägledare på lärarhögskolorna, så du får gärna vända dig till dem.
    Jag kan också råda dig att samtidigt söka jobb som "obehörig lärare" - när det är lärarbrist kan även obehöriga få lov att undervisa; på så sätt (om du lyckas få jobb som obehörig lärare) kan du få flera fördelar: du börjar jobba och få lön + skaffa dig värdefull arbetslivserfarenhet och så kan du på sikt få legitimation (kanske efter 8-10 år som obehörig lärare) även utan att du har fått ut svensk lärarexamen; och så finns det ofta möjlighet att efter några år som obehörig lärare komma in i ngt projekt (t.ex VAL, vidareutbildning av lärare) som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mias123 : Tack så mycket för svaret.