purpleghost

    Hej, jag läste estetik & media och påbörjade mitt gymnasiearbete men pga psykisk ohälsa klarade jag inte gymnasiet. Nu håller jag på att läsa in min examen på komvux men förstår inte riktigt hur det fungerar med gymnasiearbetet nu på komvux. Som jag förstår har de gjort en del ändringar och det kallas komvuxarbete istället. Innebär det att jag inte får göra ett gymnasiearbete som har med mitt program att göra utan måste göra ett gymnasiearbete inom ex. natur/samhäll? Hur fungerar det isåfall när man på estet bara läser Natur1 & Samhällskunskap 1?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    numera finns det på komvux följande examina: yrkesexamina, examen inom Naturvetenskap-Teknik och examen inom Samhälle-Humaniora. Du kommer troligtvis läsa mot komvux-examen inom Samhälle-Humaniora. Ditt komvuxarbete behöver i så fall inte ha ngt med naturvetenskap att göra utan temat bör ligga inom samhällsvetenskap eller "humaniora". Du kan föreslå samma eller liknande tema (som du hade på gymnasiet) som temat för ditt komvuxarbete och se om handledaren accepterar ditt förslag.
    Är det bara godkänt betyg i gymnasie- eller komvuxarbete som fattas för att du ska uppfylla kraven för examen från komvux? Jag rekommenderar att du bokar tid med SYV på komvux för att göra planering mot examen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • purpleghost : Tack för svar, men så jag kommer alltså inte ha möjlighet att göra ett estetiskt gymnasiearbete såsom tänkt?
    • Milla :

      Min uppfattning är att "estetiska studier: ämnen och kurser" faller under begrepp "humaniora". Och att eleven får göra komvuxarbete med estetisk inriktning om hen läser mot komvux-examen inom Samhälle-Humaniora. Men sista ordet är det rektorn på komvux som har. Ansvar för beslut om teman för komvuxarbete kan (av rektorn) vara delegerat till SYV på komvux eller till en biträdande rektor eller till ngn annan personal på komvux. Fråga om det på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att det är där som du kommer ta ut komvux-examen.