Elisabeth

    Jag har gått på folkhögskola och läst gymnasieämnen såsom, Religion, Matte, Historia, m,m. Nu vill jag söka kurs inom kristendom, el religion, på universitetet. Fått nu veta att jag inte har behörighet som krävs, bla Svenska 3, Naturkunskap 1a1 Funderar nu på att läsa in dessa, men då verkar det som att man måste gå hela kurser på gymnasienivå, jag har inga veckor kvar på CSN. Finns det andra sätt att läsa in ämnen?Kan man läsa in dessa på eftergymnasial nivå istället?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Svenska 3 och naturkunskap 1a1 är gymnasiala kurser, de ges på folkhögskolorna och på komvux. Om du kan skaffa dig kunskap på egen hand kan du få betyg genom prövningar. Läser man på heltid, tar de två kurser tillsammans 7,5 veckor att läsa; på halvtid - 15 veckor. Lösen man med lärarledd undervisning på komvux är lektioner förlagda under en termin: mellan 20 till 25 veckor, och om man läser på mindre än halvtid har man ändå inte rätt till studiemedel. Mitt förslag är att du läser de kurser vid sidan av annan sysselsättning t.ex att du jobbar och läser svenska 3 och naturkunskap 1a1 på låg takt, vid sidan av jobbet.