Johannes_2004

    Hej! Jag ska nu till hösten börja på det tekniska basåret i Örebro för att sedan plugga någon typ av ingenjörsutbildning. Jag gick på ekonomiprogrammet och behöver därmed fysik, matematik 4 och kemi 1. Min fråga är då ifall jag på det tekniska basåret har råd att "Faila" exempelvis Matematik 5? Eller måste man minst få E på alla kurser? Tack på förhand :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill ta upp frågan om studiemedel, till att börja med. Om du under studier på basåret tar studiemedel för heltidsstudier då är tanken att du ska få godkända betyg helst i alla kurser som ingår i din utbildning (i annat fall kan du avslag nästa gång du söker studiemedel).
    Vidare vill jag uppmuntra att alltid försöka få så goda kunskaper och så höga betyg i alla kurser man läser. Kunskaperna kan man ha stor nytta av senare i livet och det är inte alltid som man på förhand vet vilka kunskaper man ska ha nytta av senare... :)
    Att avsiktligt "faila" en kurs vill jag avråda ifrån. Mitt råd är alltså att du försöker göra ditt bästa i varje kurs du läser. Med det sagt, så är det inte omöjligt att du kommer in på en utbildning som kräver matte 4 om du inom basåret får underkänt i matte 5 men att på förhand planera för att få underkänt i en kurs tycker jag är fel.

    Studie- och yrkesvägledare