Ghofran
    Hej!
    Jag har gått naturvetenskapsprogrammet men jag fick inte gymnasieexamen för jag klarade inte engelska 5 och 6 nu håller jag på läsa engelska 5 på Komvux jag tänker läsa tandsköterska min fråga är måste jag läsa engelska 6 eller måste jag läsa engelska 6 för att komma in?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ghofran,
    >>> tandsköterska är en mycket populär Yrkehögskoleutbildning; brukar vara minst 20 sökande på varje plats. Då kan man vid antagningen sortera bort de som inte har fullständig gymnasiekompetens, dvs i ditt fall Examensbevis. För att få ut examensbevis från komvux behöver du godkänt betyg både i eng5 och 6 (för att jag antar att det är examensbevis från ett Högskoleförberedande program som det - i ditt fall - handlar om).

    Om du tittar på Behörighetskraven på t.ex Utbildning/hermods-yrkeshogskola/tandskoterska-karlskrona - så står det inte specifikt att man måste ha godkänt i eng6, eller ens i eng5. Om allmän behörighet till yrkeshögskola - se Yhguiden.se/om-yrkeshogskolan/behoerighet

    Direkt svar på din fråga är att - det kan inte uteslutas att kunna komma in på en yrkeshögskoleutbildning (Tandsköterska eller en annan yrkeshögskoleutbildning) utan examensbevis eller utan godkända betyg i engelska på gymnasial nivå, men dina chanser blir högre - om du har examensbevis och godkända betyg i engelska 5 och 6.

    Hälsningar

    Mikael syv