Hiba

    Hej! jag har läst naturkunskap 1a1 på vård o omsorg programmet och vill söka nu till röntgensjuksköterskeprogrammet men fick reda på att man måste ha naturkunskap 2, undrar om jag måste läsa naturkunskap 2 dller ingår det i en av dom ämnena som jag har läst på vård och Omsorgsprogrammet, som jag minns så sa min lärare att naturkunskap 2 fanns också i kursen medicin eller akut minns inte riktigt?

    • Vägledare : Har du Examensbevis? Har du godkända betyg även i svenska 2, 3 och i engelska 6? för naturkunskap finns det "ersättningsmöjligheter"; om du har alla godkända betyg från VO, borde du ej behöva läsa mer naturkunskap än nk1a1.
    • : jag fick godkänd i alla ämne från vo och vissa fick jag mer än ett E och jag har fått betyg hem som bevis
    • Mikael : I så fall behöver du inte skaffa dig betyget i Naturkunskap 2. För övrigt, så behöver du även godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt i engelska 6 och - för särskild behörighet - även i matematik 2. Har du alla de betygen är du behörig till Röntgensjuksköterskeprogrammet.
    • : Hej igen, jag har inte läst matematik 2 men ska söka till de så jag kan läsa på komvux, tack så mkt för hjälpen, jag var väldigt förvirrad över naturkunskap 2 för viste ej om jag behövde läsa eller inte, mvh
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hiba;

    info om vilka kurser som ersätter Naturkunskap 2 finns bl.a på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Sarskild-behorighet/Kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap - och kort svar är att i fall du har Examensbevis och alla kurser med lägst E i ditt examensbevis från VO, så borde du ha behörighet vad gäller naturkunskap, men kika gärna på info (länk ovan) och du kan också kontakta sYV på komvux som kan titta närmare på vilka betyg du har och ge dig ett definitivt svar.
    Vänligen
    ANNA