Anonym

    Hej! Jag går just nu andra året på Restaurang och livsmedelsprogrammet. Jag läser till väldigt många extra kurser och planerar att när jag tagit studenten ta ut en ny gymnasieexamen för ett högskoleförberedande program. Jag har räknat på att jag kommer ha ca 1100 poäng(Inga kurser relaterade till RL-programmet inräknade) av de 2400 poäng som krävs för att ta ut en ny examen, idrott och hälsa 1 ej inkluderat. Måste jag läsa till nya kurser som är gymnasiegemensamma eller kan jag fylla ut resterande poäng med kurser från RL -programmet för att få en examen från tex ekonomi eller samhällsvetenskapsprogrammet? Och en annan fråga är om Idrott och Hälsa 2 får ingå i en gymnasieexamen från komvux (om jag läst den på gymnasiet) eftersom att inte Idrott och hälsa 1 får ingå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Som reglerna är nu så får idrott och hälsa 2 ingår i examen från Komvux.
    För övrigt, så måste Gymnasiearbete (GA) ha rätt tema, som passar till programmet (är det examen från Ekonomiprogrammet, måse GA ligga inom område "ekonomi") och vara godkänt.

    Man gör planering tillsammans med SYV på komvux och i vissa fall kan rektor på komvux bevilja undantag.

    Det som inte kan "förhandlas bort" är att följande kurser (gymnasiegemensamma ämnen) måste ingå i examen från Ekonomiprogrammet:

    Matematik 1b kan ersättas med Matematik 1c eller 1a; och Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examen från KOMVUX.
    Det blir 1150 poäng Obligatoriska kurser (från listan ovan); och med det återstår det 1250 p. Och av dem är 100 p. GA med "ekonomiskt tema"; då är det 1150 p. kvar och av dem minst hälften måste vara kurser som "får läsas på ekonomiprogrammet" - alltså 600 poäng måste vara kurser som på ekonomiprogrammet ingår i någon av inriktningar eller som får läsas inom Programfördjupning på EK. Vilka kurser det är kan du se i en Programplan_EK.pdf

    • Anna : Läs noga allt jag har skrivit i mitt svar + i utökningen av svaret. dock undrar jag - Varför ta examen från Ekonomiprogrammet om du tar examen från ett annat program? Med examen från yrkesprogram kan man komma in på högskola/universitet också. Du behöver inte svara på min fråga, men jag är nyfiken. Finns det någon "vits" i att ta ännu en examen?
    • Anna : Annat: reglerna kan ändras. det som gäller idag, behöver inte gälla om några år. På komvux kan de också säga att du kan komma in på högskola med examen från ett yrkesprogram + några kompletterande kurser; komvux gillar inte ge plats på kurser "i onödan" för att det kostar pengar. Det är alltså inte så att alla som vill läsa kurser på komvux, kommer in.
    • :

      Jag tänker framför allt på mitt jämförelsetal, mina betyg i de praktiska kurserna drar ner väldigt mycket då jag inte har någon större chans att få några bra betyg i dessa oavsett hur mycket jag skulle vilja. Dessutom saknar jag 150 p kurser för särskild behörighet när jag gått ut och även om jag läser dessa kommer troligtvis inte jämförelsetalet räcka trots att jag läst/kommer att läsa både tyska och engelska för merit. Att läsa högre kurser i matte är heller inte någon ide då jag inte något vidare bra på matte. Tyvärr är syven på min skola inte så behjälplig, jag får bara krångliga alternativ och oftast har hen inte så bra koll på läget och detta var ett alternativ jag fick av henne.

    • Julia : Det är inte förbjudet att ta ut Högskoleförberedandeexamen från komvux om man redan har Yrkesexamen, men det är inte en rättighet. Alltså, komvux kan på din ansökan svara PLATSBRIST - på din ansökan om kurser som du "egentligen" inte behöver. Det är endast kurser som du saknar för Behörighet som du har bättre chans att komma in på - på Komvux (och att "konkurrenskomplettera" är inte ngt. komvux prioriterar: pga brist på resurser). Däremot är din Rättighet att söka om till åk1 på gymnasiet t o m det året du fyller 19 år: här konkurrerar du med dina grundskolebetyg och om du kommer in (och det är objektiv antagning, på grundskolebetyg)får du läsa hela programmet (ett nytt program) i 3 år på gymnasiet Det tycker jag är ett bättre alternativ än att hoppas på att komvux kommer ha råd att ge plats även åt konkurrenskompletterande sökande. .... Ännu ett alternatv är Högskoleprovet.
    Läs alla kommentarer