unsure
    Hej!
    Vart ska jag börja.
    Jag var 110% säker att jag skulle gå samhällsbeteende linjen på gymnasiet. Hotell & turism hade jag varit inne på, IB också, natur lite snabbt, men jag bestämde mig aldrig för de ämnena, utan jag var alltid säker att jag skulle gå samhäll, för de ämnena tyckte jag var intressanta.
    Men det jobbiga är att det ibland beror på vilket humör jag också är på. Ibland hataar jag verkligen historia, och ibland är det mitt favorit ämne.
    Som sagt var jag stensäker på samhällslinjen. Tills för typ 5 minuter sedan. Jag pratade med en nära vän som går natur, 1a året (jag går i 9:an). Och han öppnade upp mina ögon till hur bred naturvetenskapslinjen är.
    Att komma in på natur hade inte varit något problem. Matte går väldigt bra, alla naturämnen har jag iallafall över C. Så att komma in är ju inget problem. Men ett problem finns. Jag tycker inte om fysik. Kanske för att vi inte har haft det så mycket, men är det värt att ge upp hela linjen pga ett ämne? Jag tänker att natur är en så himla bred linje också, och jag vet inte riktigt vad jag vill bli i framtiden.
    Så frågan är:
    Är det värt att ge upp naturvetenskapslinjen, bara för att man inte gillar fysik?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ivana,

    jag förstår att du är orolig inför gymnasievalet och har frågor; den fråga som dök upp just nu är om det är "lönt" att tåla fysiken för att gå på NA, som upplevs som "en bred utbildning". Du skriver om att du ej gillar fysik.

    På NA-programmet finns det 2 inriktningar: naturvetenskap, där man läser Fysik 1a och 2 som obligatoriska kurser
    och natur och samhälle - där man endast läser fysik 1a som en obligatorisk kurs. Fysik 1a är en ganska stor kurs, den går ut på 150 undervisningstimmar + lika mycket läxor/pluggande hemma, dvs det är 300 timmar studier i fysik /även om du ska gå på Natur-och-samhälle inriktningen/. Om man ej gillar ngt., så upplevs varje minut som en "hel timme", dvs tiden går långsamt... så frågan är hur mycket du ogillar fysik?
    Boka prova-på dag på Naturvetenskapsprogrammet, "skuggning", och be kanske specifikt vara med på åtminstånde en fysiklektion på gymnasiet under din prova-på dag.
    Testa också intressera dig lite mer i fysiken; läs på lite extra i fysikboken, se om du kan börja gilla fysik lite mer.

    Du skriver också om att du kan förändra dig rätt så snabbt ang. vad du gillar och inte gillar. Det är inte ovanligt att det blir så när man är ung. Frågan är dock - hur ska man välja utbildning på gymnasiet, om man kan även i framtiden kanske förändra sig ang. vad man gillar och vad man vill? Svaret kanske ligger i att acceptera att varje skoldag och varje lektion kanske inte behöver vara jätterolig; man kan kanske bita ihop lite ibland och "lida" igenom vissa perioder... Alternativet är att man inte kommer att trivas någonstans, för att om man har förväntningar på att trivas som bäst varje sekund - och så blir det garanterat inte, oavsett vilken utbildning man går på - då "bäddar" man för att bli besviken. Det är i alla fall vår erfarenhet, baserad på det som eleverna berättar.

    Du behöver inte bestämma dig ang. gymnasievalet än. Du har ännu gott om tid. För varje dag som går blir du mognare, lär dig mer, får nya intressen och vet bättre vad du vill satsa på yrkesmässigt i framtiden... du kan därför vänta med att ta beslut till de sista dagarna i Omvalsperioden, senare på våren. Det hinner hända mycket innan dess; men läs på om olika gymnasieprogram, gå på öppna hus och gymnasiemässor och boka "prova-på" dagar (skuggning) på gymnasiet.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • unsure : Tack för svaret Anna! Jag ska på öppet hus på gymnasieskolor nu på lördag, så jag ska fråga runt mycket. Tack! :)
    • Anna : Jättebra! Lycka till!
    • Anna : Kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/ga-pa-oppet-hus-pa-en-gymnasieskola där vi har "punktat" upp det vi har på förslag att man kna tänka på eller fråga efter när man går på Öppet hus på en gymnasieskola!