Hej Sandra,
    Yrket Sjuksköterska - i Sverige, kräver legitimation från Socialstyrelsen och i grunden ligger Examen från sjuksköterskeprogrammet som är en 3-årig utbildning på högskolenivå.

    Inför alla högskole-/Universitetsutbildningar, i Sverige, krävs det grundläggande behörighet. Ofta krävs det även Särskild behörighet. I särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet ingår bl.a krav på godkända betyg i "naturkunskap": antingen ska man ha godkänt betyg i gymnasial kurs Naturkunskap 2, eller så ska man uppnå samma behörighet genom "ersättningsmöjlighet", t.ex genom godkänt betyg i naturkunskap 1a1 + några kurser från Vård- och omsorgsprogrammet. Om du har läst till undersköterska, vilket du skriver om i din fråga, så kan det mycket väl vara så att du har godkända betyg i de kurser som ihop med naturkunskap 1a1 ger dig samma behörighet som kursen naturkunskap 2 ger.
    Du behöver, för övrigt, ta ut examensbevis från komvux. Du behöver också ha (inom examensbeviset eller utanför det) godkända betyg i engelska 6 och i svenska 2 och 3. Du behöver också uppnå särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet och därför även ha godkända betyg i samhällskunskap 1b (eller samhällskunskap 1a1 + 1a2) och i Matematik 2 (2a, eller 2b eller 2c).
    Kurserna som krävs för särskild behörighet kan ingå inom 2400poäng som examensbevis från komvux inkluderar. Men de kan också finnas utanför examensbeviset.
    Jag tycker du vinner på att ha så många kurser som möjligt av de du ändå behöver ha godkända betyg i - inom examensbeviset.
    Gör planering mot examensbevis med SYV på komvux. I vilket fall  behöver du skaffa dig godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt i engelska 6 och även i matematik 2 (t.ex matematik 2a) och i samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2.
    Du kan välja antingen söka läsa de kurser som jag nämnde ovan och senare kontakta SYV på komvux för att göra planering mot examensbevis, eller så kan du redan nu boka tid med SYV på komvux för att sätta ihop Planering mot examensbevis.
    Du får gärna visa detta svaret till SYV på komvux (om du tycker du kan underlätta för er att göra planering mot examensbevis).

    • SANDRA :

      Men tänkte måste jag ha naturkunskap 1b för att få ett examensbevis?

    • Mikael : Beror på om det är yrkesexamen eller examensbevis från ett högskoleförberedande program. Om du tar ut yrkesexamen t.ex som undersköterska då behöver du betyg i naturkunskap 1a1, som är en liten 50-poängs kurs.
    • SANDRA : De är för högskole förberedande. Vill läsa vidare till sjuksköterska. Men klarar inte naturkunskap 1b. Därför jag undra om jag kunde få examensbevis endå utan de. För att kunna söka vidare sen. Examensbevis från Komvux
    • Anna : Du kan på komvux ta ut yrkesexamen och där är naturkunskap 1a1 en obligatorisk kurs. Du kan ta ut examen med F i den kursen. F-betyget drar ner meritvärde, en examen är ändå giltig. Men du vill ju bli behörig till sjuksköterskeprogrammet. Vår bedömning är att du behöver få godkänt betyg i naturkunskap 1a1. Jämfört med naturkunskap 1b är nk1a1 en enklare/lättare kurs (första delen av nk1b-kursen, kan man säga). Annars, så kan man ta ut examensbevis med F-betyget i naturkunskap 1b, och på så sätt få grundläggande behörighet; dock blir du inte behörig till sjuksköterskeprogrammet, för där krävs - för särskild behörighet - godkänt betyg i naturkunaksp 2 eller motsvarande kunskaper. Prata med SYV-en på komvux är mitt råd. Gör ditt bästa i att få godkänt betyg i naturkunskap. Om du inte blir behörig till sjuksköterskeprogrammet, titta på yrkeshögskoleutbildningar; du kan kanske bli intresserad av utbildningar till Specialistundersköterska, Tandsköterska eller Apotekstekniker. Titta gärna på www.yhguiden.se
    • SANDRA : Jag provade söka till sjuksköterska pogramet nu i vintras för å se vad som fattas och de va grundläggande behörighet och matte 2a som fattades fick jag veta. Så för skärsild behörighet behövde jag inte naturkunskap 1b, men matten 2a.
    • Anna :

      För grundläggande behörighet behöver du ta ut examensbevis från komvux. I exam.beviset från komvux måste du ha BETYG  i minst en kurs i ämnet Naturkunskap. Du kan ha en kurs naturkunskap 1a1 eller 1b med F-betyget in i ditt examensbevis. F-betyget drar ner jämförelsetal ganska mycket. Att bli BEHÖRIG till en högskoleutbildning betyder att du kommer delta i KONKURRENSEN om utbildningsplats; sedan gäller det att vinna i konkurrensen. Du är fördelaktigt för dig att ha så höga betyg som möjligt. Men du kan inte ta ut examensbevis utan att betyg i nk1a1 eller nk1b ingår. Prata med SYV på komvux.

    Läs alla kommentarer