Olivia

    Jag undrar om det går att ha praktik på något annat ställe än vart man borde. Jag vill inte jobba med mitt yrke och mår super dåligt av att gå till praktiken. Jag är inte arbetskygg på något sätt. Får panikattacker så fort jag ska dit för att jag inte har någon motivation och mår så pass dåligt över det. Jag vill inte hoppa av men känner att det skulle kännas så mycket bättre om jag fick ha praktik på något annat ställe.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, mycket tråkigt att du inte trivs på din praktikplats. Gymnasieskolans främsta uppgift är att se till att eleverna får läsa kurserna som leder till EXAMENSBEVIS från det programmet som man läser. Praktik - är i alla fall tanken - är till för att förbereda inför yrkeslivet inom just det yrket där man (som det i alla fall var tänkt, från början) ska sedan vara verksam.

    Prata med kurator, studievägledare, din klasslärare och ytterst med rektorn.

    Ngn automatisk rätt att fritt välja praktikplats har inte gymnasieelever.
    Du kan komma med förslag var du skulle kunna gå på praktik, om du själv hittar en arbetsplats som är villig att ta emot dig. Att ha praktikanter in på sin arbetsplats är inte så enkelt som man många ggr tror. Testa fråga på de arbetsplatserna där du vill gå på praktik. Jag blir glad om du får "kanske, vi får se" - på ngt ställe; tror tyvärr att du får Nej överallt. Detta pga arbetsgivare tar på sig Ansvar för praktikanten; försäkringen och handledning måste ordnas; att praktikanten gör så mycket praktisk nytta på en arbetsplats ... är många ggr rätt så "tveksamt". Att tid och energi och "mänskliga resurser" (handledare ska i stället för att jobba för fullt introducera och "passa" praktikanten); sedan ska arbetsplatsen också hålla kontakt med din skola, rapportera din närvaro och lösa alla de möjliga problem som skulle kunna uppstå... och arbetsplatsen måste ju inte ta ngn på praktik, det är frivilligt... då säger de flesta Nej, tack, vi har inte möjlighet.
    ****
    Om du lyckas bli inskriven på Individuellt alternativ (platser är mycket dyra på den utbildningen bl.a pga extrakurators tid och praktikanskaffare finns för Ind.alt-eleverna) då kan du med stor sannolikhet gå på praktik på andra ställen, men med den begränsningen: var praktikanskaffare lyckas få praktikplatser.

    • : Det finns ingen chans att man skulle få vara inne på skolan ist för apl?
    • Julia :

      I reglerna står att "i de fall APL ej kan erbjudas på en arbetsplats är skolan skyldig att fixa plats... i värsta fall på skolan". Hur man ska tolka "inte kan erbjuda APL på en arbetsplats" är upp till rektorn på skolan. Den vanliga tolkningen är: när ingen arbetsplats tar emot (kanske ej finns inom pendlingsavstånd pga företaget där det var tänkt att eleverna ska ha APL lagt ner... typs så). Ser att Anna nämner i sitt svar Individ.alternativ - här får du läsa om den utbildningen, om du vill - allmän info om IM:ind.alt.

    • : Så säg att jag blir antagen till individ.alternativ kommer jag ta studenten och kommer jag kunna fortsätta gå i samma årskurs som jag gör nu?
    • Milla :

      Det är svårt att bli inskriven på Indiv.altern - chansen är liten. Du kommer på IM program t.ex på Individuellt .alt ej kunnaj få ut examensbevis men du får troligtvis springa ut med mössan på, om det är det du önskar.

    Läs alla kommentarer