Adum
    Hej,

    Jag håller just nu med komvux och jag undrade om jag kunde läsa kemi 1 samtidigt som komvuxarbetet NT nästa termin. Skulle detta vara möjligt eller måste jag få godkänt på kemin först innan jag skriver det?

    Jag hade också en annan fråga om Idrott och hälsa 1.
    Jag vet att betyget för denna kurs inte räknas med när man vill få gymnasieexamen från komvux. Min fråga är om jag måste byta ut det ämnet med en annan 100 poängare för att ersätta de förlorade poängen från idrotten.

    Tack i förväg!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adum,
    i examensbevis från komvux ingår 2400poäng (jämför: i gymnasieexamen från gymnasieskola ingår 2500p). Skillnaden är på 100p och det är exakt så många poäng som kursen Idrott-och-hälsa1 innehåller, därför behöver vi inte ersätta de "förlorade poängen".
    ***
    Vad gäller läsa kemi1 och göra komvuxarbete samtidigt - prata gärna med SYV-en på komvux. Obs! om du har godkänt betyg i Gymnasiearbete från gymnasieskolan, kan du ta in det betyget i stället för att göra komvuxarbete. Annars så måste du få godkänt betyg i komvuxarbete. Exakt när man ska göra komvuxarbete kan jag inte svara på. Ett generellt svar är "mot slutet av sin utbildning, när man är nära att uppnå kraven för examensbevis" (detta för att öka chanserna att få godkänt betyg i komvuxarbetet).

    • Adum : Ok. Tack så mycket Anna!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!