Ryannnnn
    Sweden Rock händer typ samtidigt som jag tar studenten och min mamma vill att jag ska vara med för man tar studenten bara en gång i livet. Jag och min pappa har varit på Sweden Rock några gånger nu, så det är speciellt för oss.
    Jag vill gärna fira min student på mitt eget sätt, och inte på min mammas villkor.

    Så min fråga är, är det tillåtet att inte vara med alls under studenten? Eller måste man vara där för att gå vidare till högskolan?

    Tack.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    läs gärna på framtid.se/reportage/studenten
    Jag undrar vad /exakt/ du menar när du skriver "vara med på studenten"? Är det så att du inte vill vara på skolan den dagen som ett "utspring" äger rum?
    Jag måste erkänna att den frågan du ställer nu har jag inte fått förut, så jag har inte funderat på svaret och inte försökt få reda på svaret på den frågan... Det som, däremot, är ganska vanligt är att eleverna frågar om de får lov att vara med och "ta studenten" även om de inte uppfyller kraven för examensbevis och går ut gymnasiet med ett studiebevis.
    Du nämner ngt som du kallar för att "gå vidare till högskola". Men du måste ju bli behörig och göra ansökan och konkurrera om studieplats på en högskoleutbildning. För att bli behörig behöver du uppfylla kraven för examensbevis och även ha godkända betyg i de kurser som krävs för både grundläggande och för särskild behörighet till just den högskoleutbildning som du vill komma in på. Sedan konkurrerar de behöriga sökande om plats. Bara för att man är behörig betyder inte att man får studieplats (man kan tyvärr förlora i konkurrensen och bli utan utbildningsplats).
    Min uppfattning är den att skolåret (tredjeåret på gymnasiet) varar t o m den dagen som ett "utspring" äger rum och om man inte är med och inte är sjuk, då är det skolk. Du blir inte obehörig till högskola på grund av skolk, men du kan bli av med studiebidraget från CSN.
    Fundera på följande:
    din mamma har rätt i att man tar studenten bara en gång i livet! Men om du och din pappa absolut vill åka iväg tillsammans (för att ni har en egen tradition) så är det bra om du på förhand ansöker om ledighet (det gör du hos skolans rektor) och jag hoppas att den ansökan blir beviljad (då är det i alla fall inte skolk utan lovligt frånvaro). Glöm inte att se till att du på ngt sätt får ditt examensbevis (eller studiebevis) "i handen", originalhandling, alltså... Det är nämligen så att de eleverna som är med på "studenten" brukar få den handlingen i ett kuvert av skolans rektor "i handen" vid en kort ceremoni som äger rum precis innan de "springer ut". Det kan givetvis hända att eleven är sjuk den dagen, så alla bör få sina utbildningsdokument (även de som inte är med den dagen som de delas ut).

    Studie- och yrkesvägledare