Engi00

    Hej! Jag läser just nu tredje året på arkitektprogrammet i Lund. Jag vill dock inte stanna i Lund utan vill byta till kth (eller eventuellt Köpenhamns arkitektskola) för min master. Dock finns det en kurs här i Lund som jag vill gå (arbetsplatsförlagd utbildning) som tex kth inte erbjuder. Hade jag - rent teoretiskt- kunna påbörja min master här, läsa just den kursen, för att sedan söka till kth eller Köpenhamn istället? och liksom inte avsluta mastern i Lund? Dvs skulle det innebära 5 masterterminer , alltså en extra via lunds universitet. Skulle det kunna påverka min potentiella antagning till annat masterprogram negativt? Det handlar mest om att man kan få praktik med csn och därför jag vill ta den kursen. Kontentan av min fråga är alltså om det påverkar potentiell antagning till ett annat masterprogram om man redan läst en kurs via ett annat universitet. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror inte det skulle påverka negativt, men du får gärna fråga antagningsgruppen/antagningsenheten på det universitetet där du vill komma in på masterprogrammet. Min uppfattning är att det är positivt att ha fler godkända "högskolepoäng" när man söker till ett masterprogram för att urval brukar göras på det totala antal godkända högskolepoäng (i alla fall i Sverige). Hur andra länder gör urval till sina utbildningar får du med fördel fråga på just den skolan där du vill få studieplats på.
    Att man påbörjar en utbildning och sedan avbryter den är ganska vanligt. Avbrott sker av olika anledningar: man kanske fick jobberbjudande som man ej vill tacka nej till, eller måste flytta av ngn anledning t.ex familjesituationen, bostadsbrist, eller att man inte har råd att fortsätta studera t.ex av studiemedelsveckorna tog slut, eller att man upptäckte att utbildningen inte är den som passar en. Man har alltid rätt att avbryta sina studier. Det man får tänka på är studiemedelsfråga... alltså om man även efter avbrott vill få studiemedel från CSN. CSN vill se godkända betyg för den tiden som man fick studiemedel för. I annat fall får man avslag på sin nästa ansökan om studiemedel.

    Studie- och yrkesvägledare