dodo
    Jag undrar om ni skulle kunna skriva vilka masterutbildningar som finns i Danmark, med språk engelska. Jag ska studera till receptarie i Sverige och vill därefter studera master i Danmark för att bli apotekare. Därför vill jag ta reda på vilka masterutbildningar som accepterar svenska studenter? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dodo!

    Vi har tyvärr ingen lista på utbildningar i andra länder. Vi kan ge tips på vem du kan fråga och vi hoppas du kan få svar från någon av de personerna som vi tipsar om:

    1. EURES -rådgivare som kan nås via den gemensamma epostadressen [email protected] eller så kan du maila direkt till de EURES-rådgivare som experter på Danmark. Om du kan tänka dig skriva på engelska, då finns det 32 personer som du kan maila till men om du vill skriva på svenska - då hittade jag bara 2 personer som du kan skriva till.

    Här nere klistrar jag in kontaktuppgifter till de två rådgivare som är experter på Danmark och som kan svara på svenska:

    Stein-Erik Linna, Danmark , Nordjylland

    +45 41226012

    [email protected]

    Kontakspråk: danska (da), engelska (en), tyska (de), norska (no), Svenska (sv)

    och

    Peter Nordahl, Danmark , Københavns omegn

    +00000 45 72223326

    [email protected]

    Kontakspråk: engelska (en), Svenska (sv)

    2. "Internationell vägledare" (fråga i din kommun - på Utbildningsförvaltningen och på Komvux) - vissa kommuner har Internationella vägledare anställda

    3. Personal på Danska ambassaden i Sverige och på Svenska ambassaden i Danmark (ambassader och ibland också konsulat har ofta någon form av "utbildningsansvarig" som är insatt i utbildnings frågor i det aktuella landet).

    För övrigt, så vet vi av erfarenhet att utbildningar kan starta men också läggas ner med ganska kort varsel. Det kan därför vara lite för sent att planera i detalj - till en utbildning som du ska söka om 3 år. Det är bra att planera på lång sikt, ja! Men det är bra om du kan ha i åtanke att det inte finns någon garanti på att den utbildning som du ska sikta på nu, finns i samma form och på samma plats om 3 år.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar, lycka till och vi håller tummarna!

    ANNA

    P.S: allt som är i "blått" i mitt svar är klickbara länkar. Du får gärna återkomma och berätta vad du fick för svar, om du hittade de utbildningar som du letar efter i Danmark.

    Jo, jag kom på att du också kan prova kontakta alla de Studievägledare som "sitter på" de institutioner som ger utbildning till Receptarie - det kan hända att de vet vilka Masterprogram som finns i Danmark eller kan hänvisa dig rätt, till ett ställe där du kan få den info. Dock kan det också vara så att alla de svarar att de inte har info och vet inte vart de kan hänvisa dig. Men du kan i alla fall testa kontakta dem och vi hoppas och håller tummarna!