Anonym

    Hej! jag läser till förskollärare och undrar, ifall jag läser till något master program efter examen, kommer det gynna mig på något sätt? jag har försökt kolla runt efter info om det men kan ej hitta. Tänker ex på en vanlig ekonom läser till master som kan senare få högre lön samt position i arbetet, finns det något liknande för förskollärare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    med utbildning till förskollärare kan man även få jobb som rektor/forskolechef och det är inte någon nackdel att ha mer utbildning om man söker anställning som skolledare, men arbetslivserfarenhet av arbete som förskollärare kan ge företräde framför en person med ingen eller lite arbetslivserfarenhet som konkurrerar om jobbet mot en person med mycket teoretisk utbildning.
    Vill man däremot forska eller siktar på att bli högskolelärare, då är utbildning på avancerad nivå (magister- eller master) ett "måste" på vägen mot de yrken, alltså: forskare eller högskolelärare.

    Lön
    Vad gäller löner, så är det mycket svårt att säga. Jag tror inte det finns många förskollärare med masterexamen som jobbar som just förskollärare (finns säkert några men jag tror inte de är många). Arbetsgivare behöver inte ge högre lön p g a man har fler utbildningsår bakom sig. Är man duktig på att löneförhandla eller om det råder stor brist på förskollärare kan man få högre lön även utan mer utbildning än examen från förskollärarprogrammet.

    Livslön & "förlorad arbetsinkomst"
    Jag vill också påminna om att under de 2 åren som du skulle läsa på masterprogrammet, så skulle du tjänat ganska mycket i lön även om du fick lägre lön ... alltså jag tänker på "livslönen": att du genom att avstå från arbete i 2 år (masterprogrammet läses på 2 år) och kanske t o m låna pengar hos CSN skulle sedan kompensera det genom högre lön framöver är tveksamt. Om man endast tänker på livslönen (alltså hur mycket man tjänar i lön under hela sitt arbetsliv) så tror jag man tjänar mer om att snarast börja jobba som förskollärare.
    Jag vill dock inte avråda från att läsa mer. Att kunna mer har många fördelar, även om man kan förlora på det, ekonomiskt sett.
    Men man kan ha både och också: börja jobba snarast och söka läsa kurser vid sidan av arbete (på kvällstid eller på distans - för att bredda eller fördjupa sig). Att man läser kurser vid sidan av arbete behöver dock, tyvärr, inte nödvändigtvis ge högre lön framöver. Tyvärr finns det exempel när arbetsgivare kan ha den inställning att de anställda ska på sin fritid vila sig, ha en hobby och komma till jobbet utvilade. Har arbetsgivare den inställningen, kommer argumentet "jag har fler högskolepoäng och kan mer än mina kollegor" inte "bita" på arbetsgivare under ett lönesamtal.

    Tips! titta på yrket Specialpedagog. Man kan bli specialpedagog inom förskola. Specialpedagogiska program brukar kräva att man efter grundutbildningen - t.ex förskollärarprogrammet - ha arbetat i några år (minst 2 år, ibland krävs minst 3 års arbetslivserfarenhet). Specialpedagog inom förskola borde ha (i alla fall något) högre lön än en "vanlig" förskollärare, men det kan jag inte garantera att så blir fallet. Det kan hända att man vinner mer (lönemässigt) på att arbeta och inte studera mera efter den nödvändiga grundutbildningen (i ditt fall - förskollärarprogrammet).