E

    Hej, Jag tar i sommar min kandidatexamen i det beteendevetenskapliga programmet Kognitiv Neurovetenskap - Tillämpad Positiv Psykologi https://www.his.se/utbildning/beteendevetenskap/kognitiv-neurovetenskap-tillampad-positiv-psykologi-knppg/ och är nu intresserad av att utbilda mig vidare och ta en master. Jag är främst intresserad av att jobba som civil utredare, eller något annat typ av utredare-/handläggare-jobb. Jag har som plan att söka både jobb, som handläggare/ civil utredare inom Polisen, biståndshandläggare inom socialtjänst/äldreomsorg etc (eftersom detta finns utannonserat i min stad just nu), samt söka utbildning och sedan se om jag kommer in eller om jag börjar jobba direkt. Jag har kikat på masterprogram inom socialt arbete men också masterprogrammet inom kriminologi (GU) och några masterprogram i sociologi. Jag undrar vilken vidareutbildning är mest relevant för jobb som civil utredare? Jag tänker att Kriminologi är intressant men kan också bli för begränsat om jag sen ändrar mig och känner att brottsbekämpning inte riktigt är min grej, då vill jag hellre ha läst något bredare som socialt arbete. Är dock socialt arbete relaterat till en civil utredares arbete?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i annonser om lediga jobb som Civilutredare brukar stå följande:
    Det som arbetsgivare (Polisen) uppger som Kraven är
    - Akademisk examen från exempelvis socionomprogrammet, beteendevetenskap, psykologi, juridik eller kriminologi alternativt annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
    - Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
     - B-körkort (för personbil) p g a resor i tjänsten kan bli aktuellt
     - Mycket goda kunskaper i Office-paketet.

    Och det som arbetsgivaren ser som meriterande:
    Erfarenhet av självständigt utredningsarbete som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
     Erfarenhet utifrån din yrkesroll att möta människor i utsatta situationer
     Erfarenhet av att analysera stora mängder informationsmaterial
     Utomnordiska språkkunskaper utöver engelska som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten, där du kan använda språket obehindrat i yrkesutövningen
     Erfarenhet av att ha arbetat inom offentlig sektor.
    ___________________________________________
    Som du ser i texten ovan så gör arbetsgivaren en Bedömning och kan t.ex välja anställa någon som kan något specifikt språk "i stället" för att anställa ngn med utbildning i just juridik eller kriminologi... Utifrån information i din fråga som är min personliga bedömning att masterexamen i Kriminologi skulle väga tyngre än masterexamen i Socialt arbete men andra meriter som t.ex vissa språkkunskaper, att man har körkort eller att man har tidigare erfarenhet av utredningsarbete (t.ex från ett försäkringsbolag) kan väga ännu tyngre.
    Med det sagt, så måste man också ta i beaktande att tjänsterna som Civilutredare är inte så många och utlyses inte väldigt ofta (är i alla fall min erfarenhet att det är så... eller har varit så under de senaste åren). Du får själv titta i Platsbanken på Arbetsförmedlingens webb och/eller på Polisens egen webbsida hur många tjänster som Civilutredare som finns att söka...
    Det är därför bra, tycker jag, att du tänker på att skaffa dig en "bred utbildning" och kan tänka dig även andra jobb än just endast Civilutredare.

    Studie- och yrkesvägledare