Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    biologiprogrammen finns på de svenska lärosäten med lite olika inriktningar men behörighet som de kräver brukar, som regel, beskrivas så här: Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4. Alltså ska man, för Särskild behörighet, ha godkänt betyg i matematik 4.

    Däremot ingår godkänt betyg i matematik 1, 1a eller 1b eller 1c, i Grundläggande behörighet. Vilket av godkända betygen på nivå 1 i matematik (alltså i vilket spår, a-, b- eller c-spåret) den sökande har spelar ingen roll. Med vilket av de betygen som helst uppfyller man kravet, vad gäller grundläggande behörighet, i ämnet Matematik.

    Studie- och yrkesvägledare