Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    min uppfattning är att kurserna i matematik på nivå1 är "utbytbara" och vilken kurs som helst av matte 1a, 1b och 1c får ingå i både yrkesexamen och i högskoleförberedande examen (både från gymnasiet och från komvux). På gymnasiet läser man, som regel "rätt mattespår" men när eleverna byter program så behöver de inte läsa om matte 1 och om en elev byter till VO och har med sig godkänt betyg i matte 1b så får det betyget ingå i elevens examensbevis (det står i reglerna att inget särskilt beslut behöver fattas kring det). Eftersom det är tillåtet på gymnasiet, så har jag svårt att tro att det skulle vara förbjudet på komvux.
    Men för den personen som ska ta ut examensbevis kan det vara fördelaktigt att göra prövning i matte 1a (i fall hen har lägre betyg i matte 1b än betyget A). Kan komvux ge den personen möjlighet att läsa matte 1a, så är det ännu mer fördelaktigt för den studerande, då kan hen repetera matte på nivå1 och få högre betyg än hen har nu, i matte 1b. Detta, så klart om inte hen redan har betyget A.
    Att Antagning.se skulle reagera på att en svårare kurs ingår i ett examensbevis än en lättare kurs, har jag väldigt svårt att tro. Min uppfattning är alltså att det går bra att ha godkänt betyg i matematik 1b i examensbevis från Vård- och omsorgs"programmet" (yrkesexamen som undersköterska) från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare