Hej Anders, vilken utbildning på universietet du menar? Du får gärna skicka snabblänk till behörighetskraven på den utbildningen; för att ja/vi känner inte till ngn sådan utbildning som skulle kräva just matte 1c. Vi vill veta vad det är för utbildning, för att det är i så fall ngt. nytt som vi ännu inte känner till.

    Vänligen
    ANNA

    • : Jaha, är det annorlunda beroende om man gick ut gymnasiet med en högskoleförberedande gentemot en yrkesförberedande? Jag trodde att om man sökte till exempel till läkarprogrammet så krävdes det Matematik 1c istället för Matematik 1a.
    • Anna :

      Till läkarprogrammet krävs det Matematik 4. Och vilka mattekurser man läste innan Matte4, spelar ingen roll. Man kan t.ex skaffa sig kunskaper genom självstudier eller med en privat lärare och göra Prövning i matematik4. Så blir man, vad gäller just matematik behörig till läkarprogrammet.

    • : Men finns det inte Matematik 4c och Matematik 4a?
    • Anna :

      Nej, på nivå 4 finns det endast en kurs MATEMATIK 4. På nivå 3 finns det två kurser: Matematik 3b och 3c. På lägre nivåer, 1 och 2 finns det 3 kurser på varje nivå, alltså Matemaik 1a och 2a; 1b och 2b samt 1c och 2c. Du får gärna ta del av info på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet

    • : Men om någonting kräver bara Matematik 1, skiljer det sig mellan Matematik 1a eller Matematik 1c?
    • Julia : Matematik 1b är mer inriktad på Ekonomi och matematik 1c - mer på Naturvetenskap; men annars är det i princip Samma kurs. Man kan efter att man fick godkänt betyg i matte 1a läsa 2c och sedan 3c och sedan 4. Om du hittar ngn utbildning som specifikt kräver matte 1c, var god berätta för oss, för det känner vi inte till.
    Läs alla kommentarer