Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Joil,
    komvux kan erbjuda gymnasiala kurser i olika "former", t.ex dag-, kväll, flex- och distans. Och inom Flex och Distans finns också lite olika upplägg. Om du kommer in på en kurs som går på distans så kanske det inte ens finns någon möjlighet att komma till någon skola utan allt sker via dator, men det kan finnas möjlighet att på vissa tider besöka skolan och få hjälp på plats (olika hur olika komvux organiserar det); på "flex" kan det vara så att du bokar in dig på lektionerna "framåt", t.ex lektion nr.15 går måndag morgon och sedan onsdag och torsdag eftermiddag... så får du boka dig på ett av de tillfällena. Men om man kommer på en "vanlig" kurs med lärarledd undervisning som går på dagtid eller på kvällstid då förväntas man sitta på lektionerna i klassrummet. Att du missar några lektioner kan ju hända (t.ex kan vem som helst bli sjuk) men det blir ditt ansvar att "ta igen" och veta vad som sades på lektionerna så vi rekommenderar inte på förhand planera missa komma till skolan. Det kan t.ex vara så att läraren just på den lektionen som du missade sa någonting mycket viktigt och du var inte där. Läraren kan inte hålla koll på vem som missade vilka lektioner (när det handlar om att undervisa Vuxna) utan det blir ditt eget ansvar att på något sätt ändå veta vad som hände på lektionerna. Ett tips är att komma överens med 2-3 andra studerande om att ni hjälper varandra genom att dela med er av den info som framkommer på en lektion som "den andre" har missat.
    Som regel, förs inte noga närvarokontroller vad gäller läsa gymnasiala kurser på komvux. Huvudsaken är att få godkänt betyg i slutet av kursen.
    Mitt förslag är att du tar reda på vilka varianter/studieformer som komvux i din kommun erbjuder vad gäller läsa matematik 3b, och du väljer sedan vilken studieform du vill söka till (av de som din komvux erbjuder). Det kan hända att du i komvux-ansökan kan uppge samma kurs i olika former och t.ex prioritera så här:
    1. Matematik 3b, distans
    2. Matematik 3b, flex
    3. Matematik 3b, kväll
    4. Matematik 3b, dag.
    Och du blir förhoppningsvis antagen till det högsta prioriterat alternativ, men annars kanske på ditt andra eller tredje alternativ. Men i andra kommuner kan man söka samma kurs endast i en av studieformer... olika i olika kommuner.

    Du kan samråda med SYV på komvux eller med oss, men du måste i så fall uppge mellan vilka studieformer som du väljer.

    Studie- och yrkesvägledare