Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    min uppfattning är den att i fall din skola meddelar att NP kommer ingå i kursen då blir det obligatoriskt för alla studerande att göra NP i den kursen. Fördelen med NP är att det är "samma för alla" - annars finns risk att du t.ex får för lågt betyg i kursen (om just din lärare ställer för höga krav genom sina lokala prov som hen sätter ihop på egen hand). Gör man NP så vet man att man ligger på rätt nivå och får rätt betyg för att det är samma svårighetsgrad för alla som läser samma kurs. Ännu en fördel i att göra NP är att man tränar på att skriva "saltentorna" som är vanliga inom eftergymnasiala utbildningar i Sverige (och i första hand på högskolor och universitet). Är man inte van att skriva "saltentorna" kan man prestera sämre än ens kunskapsnivå egentligen motsvarar. Det är därför bra att träna på att skriva så många "saltentor" som möjligt. Även högskoleprovet kan ses som en "saltenta" då man ska prestera "på beställning" (uppvisa kunskaperna på en bestämd dag och under tidspress).
    Jag tycker att det är en stor fördel för eleverna att skriva NP (nationella prov). På det sättet försäkrar man sig i att man hamnar, kunskapsmässigt, rätt. Man tränar också på att prestera "på beställning" (vilket man kommer tvingas göra både inom eftergymnasiala utbildningar på senare i arbetslivet).

    Studie- och yrkesvägledare