Ami

    Hej, kan man göra en prövning i matte 5 utan att ha betyg i matte 4? Får man 1 meritpoäng för matte 5 även om man inte läst 4, om det jag söker kräver matte 4? "Täcker" matte 5 upp för 4-kursen o jag blir behörig genom att jag läst 5? Så har jag förstått men vill dubbelkolla. Betyget i matte 5 räknas med i mitt merit? Har examensbevis från gymnasiet. Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, min uppfattning är detsamma som du skriver om i din fråga, alltså att genom att ha godkänt betyg i matte 5 så är du behörig till utbildningar som kräver matte 4 och att matte 5 kommer ge + 1.0 meritpoäng om du söker till svensk högskoleutbildning som kräver matte 4 (förutom om du redan har fler meritpoäng än 1.5 genom andra kurser, t.ex genom engelska 7 och moderna språk - detta för att max meritpoäng är ju ändå 2.5 och ingen kan få fler). Läs gärna om meritpoäng på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Vad gäller prövningar, så brukar man vid anmälan inte behöva visa upp några betyg. En fråga kan dyka upp i anmälan om vilka betyg man redan har men detta är mest för att uppmärksamma på att det kan bli svårt att få godkänt på prövningen om man inte har tillräckliga kunskaper. Formellt sett, så borde du kunna anmäla dig till vilken prövning som helst utan att ha läst några kurser över huvudet taget, oavsett vilket ämne det gäller. I praktiken är det svårt att få godkänt betyg i en kurs som man inte - i skolan - har läst utan studerat endast på egen hand. Och i det fallet du beskriver, att du inte har godkänt betyg i matte 4 och vill få godkänt betyg i en högre/överliggande/svårare kurs.
    Fundera på att läsa matte 4 och sedan 5 på komvux -- på så sätt har du (i mina ögon) bättre chans att få mer djupa kunskaper och även högre betyg. Eftersom den utbildning du söker till kräver matte 4, om jag förstår det rätt, så vinner du på att ha höga betyg i både matte 4 och 5. Exempel: vi säger att du läser matte 4 och 5 och får A i båda kurserna. Båda de A-betygen kommer räknas in i ditt meritvärde och höja det. Får du, dessutom 1.0 meritpoäng för matte 5 (vilket du får om du ej redan har fler än 1.5 meritpoäng för andra kurser) så blir det en stor höjning av ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ami :

      Ok, tack för svaret. När ni skriver "min uppfattning" blir jag lite osäker på om det garanterat är så? Vill inte skippa att göra prövning i matte 4 (har kunskaper redan ungefär motsvarande matte 4) o sedan inse att jag inte får meriten för prövningen jag gör i matte 5. Det är inte så att om man inte läst matte 4 att matte 5 ersätter den o på så vis missar man meriten?

    • Milla : Du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se för att det är där beslut i en sådan fråga faktiskt fattas. Du beskriver en ganska ovanlig situation för att de flesta sökande har betygen i både matte 4&5 och ej skippar matte 4.