SYV-besökare SYV

    Hej Helena,

    kurser i matematik på nivå 1 får bytas ut mot varandra, dvs eleven får ha betyget i Matte 1a in i sitt Examensbevis från Naturvetenskapsprogrammet eller från ett annat högskoleförberedande program.

    Om eleven får betyget i 1c och det ska ingå i Examensbevis, då kan inte matte 1a finnas i samma examensbeviset. Matte 1a och 1c är "motsvarande" kurser och får inte samtidigt ingå i samma examensbevis.

    Mvh

    SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena, se gärna info på >>info/individuellt-anpassat där det bland annat står:
    "Kurser i Matematik 1 (1a, 1b och 1c) får bytas ut mot varandra, vilket inte kräver beslut om individuellt anpassat program."

    Annars så är det vanligt att rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program när eleverna byter program. Finns det rektors beslut om Individuellt anpassat program - bör det av det beslutet framgå Hur programmet är anpassat. Dock måste betyg i matte 1 ingå i examensbevis; och betyget måste vara E eller högre; det måste vara Godkänt betyg.

    Varför matte 1a och 1c får ej samtidigt ingå i samma examensbevis är följande; de kurser har "till övervägande del samma kunskapsinnehåll" och får därför inte samtidigt ingå i ett och samma examensbevis.

    Vi har tidigare frågat Skolverket om en liknande situation och fick svar att i fall eleven t.ex har godkända betyg i både matematik 1a och i matematik 1c, tar man in bara ett av betygen in i examensbevis och det andra betyget får eleven på ett separat "papper" - Urdrag ur betygskatalogen.