Melo

    Hej, Jag ska börja läsa kurser på komvux snart. Jag ska också göra högskoleprovet i april 2024. Jag tänker då på matematik. Jag ska läsa matematik 1b och matematik 2b på komvux. Jag ska också öva matte inför högskoleprovet. Min fråga är räcker det med att jag köper matte 2b till båda kurserna och högskoleprovet? Eller ska jag köpa båda 1b och 2b? Vad är skillnaden (innehållsmässigt) mellan matte 1b och matte 2b?

    • Milla : Vad tänker du på när du skriver "köper matte 2b"? Är det en mattebok i kursen du menar eller någonting annat?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kursen matematik 2b är nästa/högre/svårare kurs än matematik 1b.
    Du kan se innehåll i kurserna på www.matteboken.se och där kan du också repetera och bedriva självstudier. Matteboken.se är gratis och det finns också "matteforum" (Pluggakuten) kopplad till den sajten.
    Se innehåll i kurserna och börja läsa direkt (nu på en gång) utan att behöva köpa någon bok -
    matteboken.se/lektioner/matte-1
    och
    matteboken.se/lektioner/matte-2
    Vad gäller köpa matteböcker, så skulle jag rekommendera att du inväntar tills läraren i matematik säger exakt vilken bok du bör köpa (om du, över huvudet taget behöver köpa någon bok...). Det finns flera olika läromedel (läroböcker) till varje kurs och olika lärare föredrar olika läroböcker, så vänta på att läraren rekommenderar eller t o m anvisar vilken bok ni i klassen ska använda. Och fram tills dess kan du öva med hjälp av matteboken.se som är gratis.
    Du nämner också högskoleprovet... Se matteboken.se/lektioner/hogskoleprov

    Studie- och yrkesvägledare