Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    svar på din fråga beror på om matematik 3 (3b eller 3c) krävs för särskild behörighet till den utbildning du vill söka till på en svensk högskola eller universitet. Om matte 3 krävs, då kommer betyget i matte 3 räknas in (för att utan godkänt betyg i den kursen är du obehörig och kan ej konkurrera om plats på utbildningen).
    Om matte 3 ej krävs då kanske du bör läsa matte 3b, för att det är enligt de flesta lite lättare att få högre betyg i matte 3b och matte 3b kommer ge dig meritpoäng (om den kursen ej krävs för särskild behörighet och om du inte redan har max meritpoäng genom andra kurser).
    Du får gärna uppge vilken utbildning du vill söka till och om hur många meritpoäng du redan har; detta för att jag ska kunna ge dig rätt svar på din fråga.
    Du får läsa om reglerna kring meritpoäng på gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare