dahlinella

    Hej Jag går i ettan i natur och ska välja programfördjupning. Jag har svårt att bestämma mig för matte 5 eller moderna språk? Jag går tyska men tycker verkligen inte att det är så kul, samtidigt så lockar de extra meritpoängen. Så jag undrar vad som är mest värt att gå? När har man moderna språk kursen, i tvåan eller trean? Är matte 5 nödvändigt i någon annan utbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver att du går "natur" - det kan tolkas som NA eller NB, ett av de program men jag gissar på att du läser på NA. Inför år två väljer man inriktning på programmet; om du ska gå nationell inriktning Naturvetenskap, då ingår inom matte kurserna t o m matematik4 som obligatoriska. Matematik 5 kan man inte börja läsa tidigare än årskurs 3 för att man måste först klara av matematik 1c, 2c, 3c och 4 och det är svårt att göra snabbare än på två läsår.
    Så, matematik 5 kan du inte välja inför årskurs 2, utan får i så fall fundera om du vill välja inför årskurs 3.
    Som det är nu så finns det ingen utbildning i Sverige som för behörighet skulle kräva matematik 5. Den kursen läser man för att den kan ge meritpoäng och/eller för att man gillar matte!
    Vad gäller moderna språk, så är det endast en kurs som är obligatorisk på NA-programmets båda inriktningar. Du behöver inte läsa fler kurser i ämnet moderna språk än endast en kurs men moderna språk 4 ger + 1.0 meritpoäng men det ger även kursen engelska 7, så man får lika många (1.0) meritpoäng för de kurserna. Du kan kanske inför årskurs 3 välja engelska 7 - både för att det är bra att kunna mer engelska och för att godkänt betyg i den kursen ger meritpoäng
    Om meritpoängen var god läs på gymnasieguiden.se/meritpoäng Meritpoängen är inte alls obligatoriskt att ha men de ger fördel i konkurrensen om utbildningsplats på de flesta av svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Du frågar om när man läser moderna språk på gymnasiet? I ditt program ingår (som obligatorisk) endast en kurs moderna språk och den läser du nu, om jag förstår dig rätt. Det är inte förbjudet att läsa fler kurser i ämnet moderna språk men endast om din gymnasieskola har möjlighet att erbjuda det; kanske går det inte om lärarkapacitet ej räcker. Det går inte att allmänt garantera få läsa fler kurser eller andra kurser än de som är obligatoriska.
    Ofta, men inte alltid läser eleverna på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen moderna språk 3 och 4 och de läser de kurserna under åren 1 och 2 på gymnasiet men även andra upplägg förekommer. Gymnasieskola kan förlägga kursen moderna språk 4 (för dig) under årskurs 3 om det passar bättre i schemat eller meddela dig att du inte kan läsa den kursen alls. Detta för att kursen är inte obligatorisk.
    Mitt råd är att du ber SYV-en på din skola ge dig en lista på vilka valbara kurser som du får välja mellan inför årskurs 2. Kanske kan du få en lista på kurser som din skola har för avsikt att erbjuda välja mellan inför årskurs 3 också, redan nu men senare kan det ske förändringar. Att du väljer en viss kurs betyder inte att du 100% ska kunna läsa den. Om för få elever väljer en viss kurs, kan inte kursen starta. Om för många elever väljer en viss kurs får inte alla plats i den undervisningsgruppen, så vissa kanske inte ska gå den kursen, även om kursen kommer att ges på din skola.
    Alla sådana "detaljer" måste man "ta" med personal på sin egen skola för att ingen utanför din skola kan ha den kunskapen (alltså hur ser lärarkapacitet ut på just din skola).
    Det jag kan bidra med är att råda dig kika på den allmänna planen och strukturen för din gymnasial utbildning, se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf - du får i så fall kunskap om vilka kurser som är obligatoriska och vilka får bli programfördjupning (allmänt sett men vilka just din skola kan erbjuda vet endast personal på din skola).
    Inom Individuellt val, 200poäng, får "vilka som helst" kurser läsas men om din skola ej kan erbjuda en viss kurs, så går det inte att läsa den. Du kan önska läsa vilken kurs som helst och fråga SYV på din skola om det skulle kunna gå.

    Studie- och yrkesvägledare