Alejandro
    Hejsan! Jag är 15 år och börjar sista terminen nu i 9:an och är väldigt orolig nu!
    Jag har underkänt i matte och jag vill få minst ett "E" i matte.
    Jag har fått underkänt i matte sen 8:an och jag har inte föbetrat mig mycket. Ok min fråga är vad kan jag göra för att få så mycket hjälp så möjligt? Helt ärligt det här komma låta dumt men jag brukar vara blyg att fråga efter hjälp eller att få hjälp av någon,för att för mig så känns det som att jag är verkligen dum i huvudet och att jag inte kan något, det känns som att jag känner mig O smart när jag säger fel hela tiden. Och det är nog de som gör att jag blir dålig i matte. Jag älskar att spela dator spel och ibland så tänker jag plugga matte hela dagen hemma men så fort jag kommer hem från skolan så sitter jag och spelar nästan hela dagen.... Jag känner mig hel dum när jag gör det men mitt spel beroende är för mycket. Det går bra i alla andra ämnen men i matte är det dåligt. Och mitt största mål i mitt liv är att gå ut universitetet och jag vill lyckas med det. Jag vill bli civil ingenjör eller en vanlig ingenjör i vad som helst, men jag vet att det krävs teknik linjen för att bli det och i teknik linjen krävs det matte C i gymnasiumet. Annars om det är för mycket att läsa det så är mitt andra val att läsa el och energi. Jag har en annan fråga. Jag har hört att man kan läsa el och energi och sedan läsa svenska 1 2 och 3 och engelska för att läsa sig up till teknik? Eller något sånt var det. Är det inte lättare att läsa så där istället? Men för mig så är det matte. När jag vet att jag kommer lyckas med matte då kan jag börja tänka på vadj ag ska läsa. Vill bara upprepa min fråga: vad kan jag göra för att lyckas med min matte i sista terminen?
    • : Hej! Är inte SYV så vänta tills du fått svar från de (SYV rättar och lägger till information). Som du säkert redan vet så är matten väldigt viktig, eftersom det krävs ett godkänt betyg i den kursen för att söka in till alla gymnasieprogram. Ett tips till dig, som verkar ha lite svårt att motstå spelet hemma, är att kanske gå till biblioteket eller ett café och plugga lite. För i slutändan kommer det bara att gynna dig och inte någon annan. Just för teknikprogrammet brukar man säga (men det är inget krav) att man helst ska ha minst C i matte och no-ämnen, eftersom både teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet har svåra kurser på hög takt. Alternativet är att gå Introduktionsprogrammet, preparandautbildningen, där du läser in de kurser du behöver ex. matte. Dock är jag inte jättesäker med det där så vänta tills syv svarat som sagt. Det går att läsa behörighet via komvux och alternativt basår för fysik och mattekurser (tekniskt och naturvetenskapligt basår). Om det är lättare eller svårare beror på vad du känner. Det tar ju mer tid att läsa el-programmet och sedan extra behörighet (det går att få grundläggande behörighet på alla yrkesprogram dock) eller att satsa på allting nu. Ja, ja vet faktiskt inte, så du får vänta tills syv svarar :)! MVH,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Alejandro!

    Det är viktigt att få godkänt betyg i matte i slutet av åk9 för att annars blir du inte behörig till gymnasiets nationella program.

    Din tanke på att söka till El- och energiprogrammet tycker jag är mycket bra lösning för dig. Det är sant att du ska kunna läsa Svenska 2 och 3 samt Engelska 6 - och med det få Grundläggande behörighet till högskolestudier (det har elever på alla yrkesprogram rätt till, men du måste säga till om det på din gymnasieskola).

    Jag undrar om din skola har erbjudit dig tid för möte - angående ditt betyg i matte. Om inte, tycker jag dina föräldrar bör ringa till rektorn och be om ett sådant möte. Det som finns att göra är följande:

    1) utredning om du eventuellt har dyskalkyli (när man har svårighet att hantera siffror och räkna) - då behöver du få undervisning av en speciallärare /det handlar inte alls att man är "dum" utan det som dyslexi, fast med siffror i stället för bokstäver; t.ex. kan man vara färgblind eller tondöv, vilket betyder inte alls att man är "dum" men man ser inte alla färger och hör inte alla toner eller i alla fall inte kan sjunga rent... på liknande sätt kan man ha svårigheter med bokstäverna eller med siffrorna - eller med både och/;

    2) rektor kan besluta om Anpassad studiegång - då ett antal ämnen plockas bort från din studieplan - och då har du mer tid och ork för mattestudier. Du går då iväg från andra lektioner och läser matte i en liten grupp eller individuellt med en speciallärare; Vilka ämnen som plockas bort, beslutar rektorn om, ofta i samråd med speciallärare och du och dina föräldrar bör också bli tillfrågade i så fall;

    3) ang det att du spelar dataspel mycket och det på bekostnad av dina studier - råder jag dig gå och prata med kurator på din skola. Spelberoende kan bli ett riktigt stort problem och jag råder dig söka upp kurator snarast möjligt. Kurator har tystnadsplikt och får inte berätta vidare det som du berättar. Detsamma gäller Skolsköterska. Du kan prata med Skolsköterska eller med Kurator eller med båda.

    Det du själv kan göra är att bestämma att du från och med imorgon läser matte i en timme när du kommer hem från skolan innan du gör någonting annat och på helgerna - en timme på förmiddag och en timme på eftermiddag läser du matte med hjällp av www.matteboken.se

    Börja med åk6 matte och gå framåt. Det blir repetition för dig och det är viktigt att ha goda stabila grunder att bygga vidare på.

    Jag vet ej i vilken stad du bor, men se om någon Räknestuga finns nära dig. De finns i 27 städer. Det är gratis att få hjälp i en mattestuga. Se var de finns på Mattecentrums hemsida.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjällp för dig!

    Hör gärna av dig sen och berätta hur det går!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    P.S: om du trots förmodan inte får godkänt betyg i matte, är det inte "kört", utan du kan läsa på Introduktionsprogrammen: preparand eller Programinriktat individuellt val.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hejsan Det är jag igen Alejandro Gonzales! Tack för svaren och jag ska följa det ni säger och försöka allt med att lyckas med matte i 9:an
    • Milla : Jättebra att du är motiverad för att lyckas med matten! Som sagt, kämpa på! Men i fall det skulle visa sig att du har grav dyskalkyli, då behöver du hjälp av en speciallärare men om det är "bara" kunskapsluckorna och lite lathet :) :) :) som utgör hinder för dig, kan du lyckas alldeles på egen hand! Hör av dig och berätta hur det går och jag lovar att hålla tummarna för dig!
    • Anna : Vilka alternativ finns det annars? har din moster något förslag på hur du skulle gå tillväga? Vilket yrke vill du lära dig? Vad är ditt mål - vad vill du uppnå? Man kan ju bara välja bland de alternativen som finns. Om det var möjligt, skulle du säkert önska redan nu kunna all gymnasiematte och få A-betyg i den högsta kursen på gymnasiet och t o m kunna högskolematematik. Men det är inte möjligt ju. Så, vad vill du göra? Vad har du för mål och vilka förslag har du och din moster?