Beheshta
    Hej,
    Jag är en 17 årig tjej som går i ekonomiprogrammet åk 2 och jag har lite svårt att välja vad jag ska plugga vidare i högskolan. Jag tänkte kanske bli ämneslärare i grundskolan åk 7-9 i matte som huvudämne, engelska och svenska.
    Jag har läst att man måste ha ett godkänt betyg i mate 4 för att man ska kunna blir mattelärare. Stämmer detta?
    Grejen är att i vår skola och i ekonomiprogrammet läser vi bara till matte 3. Hur kan jag läsa matte 4? Eller finns det något annat sätt som jag kan välja?

    Tack på förhand!

    Mvh
    Beheshta

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Det stämmer att det för behörighet till lärarutbildningen, där man läser mot mattelärare - att du behöver godkänt betyg i matte 4.
    Fråga på din skola om du kan läsa matte 4 som en programfördjupande kurs eller inom Individuellt val eller som U-kurs, utökad.
    Om det inte är möjligt - måste du komplettera efter gymnasiet. Komplettera efter gymnasiet kan man på folkhögskolorna, på komvux eller skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra prövning.