Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vad kursen Matematik specialisering innehåller kan du se på Matteboken.se/lektioner/mattespecialisering
    Kursen är inte obligatorisk på något svenskt gymnasieprogram och krävs inte för särskild behörighet till någon svensk högskole-universitetsutbildning (i alla fall som det är nu - april 2023).
    skolverkets hemsida kan du läsa bland annat följande: "Matematik – specialisering, 100 poäng, som bygger på kursen matematik 4 och kan läsas flera gånger med olika innehåll."
    Alltså, både Matematik 5 och Matematik specialisering bygger på Matematik 4 och kan därför läsas samtidigt. Om din gymnasieskola erbjuder den kursen kan du välja läsa den efter matematik 4.
    Efter gymnasiet kan du läsa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Jag kan inte lova att just "din komvux" kommer erbjuda kursen matematik specialisering men många kommuner gör det. Om du inte får möjlighet att läsa kursen i skolan (din gymnasieskola eller komvux) kan du välja att ta till dig kursens innehåll genom självstudier eller genom att köpa kursen t.ex hos Hermods distans och om du vill få betyg - genom en prövning.

    Studie- och yrkesvägledare