Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux brukar sällan bevilja läsa på mer än heltid. På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka. 200 gymnasiala poäng läser man på heltid på 10 veckor. Exakt vad som komvux i din kommun menar med "studieperiod" vet jag inte men fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det som är ganska vanligt är att "höstterminen" på komvux är 20 veckor men "vårterminen" kan vara längre om studierna går in i juni och kanske bedrivs t o m hela juni också. Vårterminen på komvux kan vara mellan 20 och 27 veckor (olika i olika kommuner).
    Om din kommun tillämpar "studieperioder" á 10 veckor, då läser man inom en sådan 10-veckors studieperiod - på heltid - 200 gymnasiala poäng.
    Komvux kan i vissa fall bevilja läsa på mer än heltid men det är ett undantag. För mer information vänligen vänd dig till komvux i "din hemkommun". Med "hemkommun" menas i detta sammanhang den kommunen där du är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare