Ellinor
    Hej!
    Jag är bra på att skriva och uttrycka mig. Jag tror att ett yrke som medicinsk sekreterare/administratör eller kanske socialadministratör skulle passa mig. Men YH utbildningar är en djungel. Vet ni om det finns någon sån utbildning man kan läsa till våren. Helst på distans med eventuella platsträffar så nära norrköpings som möjligt.

    Eller om det Finns någon liknande utbildning för nån som mig som gillar att både vara social men samtidigt ha administrativa uppgifter Men inte är bra på siffror och matte. Som lede till jobb efter.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,

    de flesta utbildningar börjar på hösten (i augusti-september). Det är endast ett mindre antal utbildningar som börjar andra tider på året. Vad gäller yrkeshögskoleutbildningar till Med.sekreterare med start vårteminen 2022, så är det 2 stycken: de är tyvärr inte på distans - en är i Göteborg och en i Stockholm. Du kan se info om de utbildningarna på yhguiden.se/resultat?Education.text=medicinsk+sekreterare&våren2022

    I Linköping planeras i januari 2022 utbildning till Vårdadministratör - den är inte heller på distans, men det är ju cirka 4 mil mellan Norrköping och Linköping, så kanske du kan pendla om du kommer in på utbildningen i Linköping. Se yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/vardadministrator Vad jag kan se på utbildningens webbplats, är ansökan stängd så kanske de har redan fått många sökande och vet vilka som kommer börja läsa i januari 2022. Nästa start är planerad i augusti 2022. Hur som helst, så kan du kanske kontakta [email protected] som jobbar med den utbildningen, så borde hon kunna ge dig korrekt och aktuell information om den utbildningen.

    Yrkeshögskoleutbildningar kan även heta "Hälso- och sjukvårdsadministratör eller Hälso-och sjukvårdsadministration" (vilket enligt vad jag vet är ungefär samma som Med.sekreterare eller Vårdadministratör). Exempel på utbildningar:
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministrator
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/halso-och-sjukvardsadministration

    I Varberg finns utbildning till Med.sekreterare/Koordinator, som börjar på hösten - se yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/medicinsk-sekreterare-koordinator

    Det finns några få utbildningar på distans: men alla de börjar på hösten - yhguiden.se/resultat?Education.text=l%C3%A4karsekreterare&distans

    Studie- och yrkesvägledare

    Du frågar också om "liknande utbildningar". Kika gärna på "liknande yrken" - yrken kan likna varandra på olika sätt, dock och sedn beror mycket på vilken arbetsplats man "hamnar" på:

    Se, nedan, yrkespresentationerna - yrken som på olika sätt liknar Medicinsk sekreterare/Vårdadministratör...

    Chefsassistent

    Nämndsekreterare

    Personalsekreterare

    Personlig sekreterare

    Sekreterare

    Vad gäller yrkeshögskoleutbildningar, så brukar nya utbildningar "släppas" i januari varje år. Kika därför mot slutet av januari återigen på www.yhguiden.se och du kommer förhoppningsvis hitta många fler utbildningar!
    Bland de yh-utbildningar som vi redan vet har framtida starter, titta gärna på
    utbildning/nackademin/social-media-manager-distans
    och
    distansutbildningar till Lärarassistent: yhguiden.se/resultat?Education.text=L%C3%A4rarassistentDistans