Si

    Hej! Jag gick gymnasiet i Sverige och tog examen. Innan det hade jag läst första året på gymnasiet i mitt hemland och läst Arabiska och franska då. Jag undrar nu om jag inkluderar mitt arabiska och franska betyg tillsammans med mina svenska gymnasiebetyg när jag ansöker till universitetet, skulle jag kunna få meritpoäng för det? Hur bedöms detta ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag tror tyvärr inte att Antagning.se kan räkna in de kurserna som du läste utomlands (inte i det fallet som du beskriver i din fråga). Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde utan det gör antagning.se åt dig. Oavsett vad du eller jag skulle räknat fram kommer ändå antagning.se´s bedömning och tolkning av reglerna att gälla.
    För att få meritpoiäng (extrapoängen) behöver du ha godkända betyg i SVENSKA gymnasiekurser. Detta bland annat för att betyget i kursen som ger meritpoiäng bör räknas in i ditt snitt/jämförelsetal och betygssystemen är olika i olika länder.
    Det du kan funder på är om du kan göra prövningar i Moderna språk 3 och 4 (spelar ingen roll, inte för meritpoiängen, i alla fall) om det i Moderna språk (arabiska) eller Moderna språk (franska) som du får betygen i.
    Du kan t.ex göra prövning i Arabiska 3 och Franska 4, eller i Arabiska 3 och 4, eller Franska 3 och 4, eller i Franska 3 och Arabiska 4. --- Ju högre betyg du får i kurserna mod.språk 3och4 desto bättre. För att få meritpoängen räcker betyget E, men betyget räknas även in i ditt snitt/jämförelsetal, därför kommer högre betyg medföra större höjning av ditt jämförelsetal.
    Kika gärna på gymnasieGuiden.se/meritpoäng och läs en sammanfattning om prövningar på FrågaSYV/prövning
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare