Lulu

    Hej jag undrar över att gå estet sång på Viktor Rydberg Jarlaplan och Värmdö Gymnasium. Och min fråga är är hur mycket poäng man kan få från antagningsproven på de gymnasium där man gör antagningsprov till estet sång linjen. Sen så undrar jag man räknar meriten för man gör jag antagningsprov så jag undrar hur man räknar ute. För att man kan ju få mer än 340 i merit till de linjen i skolorna.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du behöver inte själv räkna fram den siffran, med vilken du kommer konkurrera om plats på gymnasiet - det gör personal på ditt gymnasieantagningskansli; din eller vår uträkning kommer ändå inte spela ngn roll.
    Om auditions/uppvisningar/arbetsprover krävs då plussar man på betygen från Slutbetyget från grundskolan + resultat från antagningsprovet/prover och på så sätt kommer man kunna få många fler "betygspoäng" än 340p.
    Du har annars rätt att på endast betygen från grundskolan är det max 340p. man kan få (därför att det är max 17 ämnen som får räknas in och ett av dem Moderna språk; annars är det 16 ämnen) och A i varje ämne ger 20poäng; 20p.x17 = 340 p. Men om just "din utbildning" på gymnasiet kräver arbetsprovsresultat, då plussar man på de poängen; exakt hur man beräknar - kan vara lite olika, men det är inget du behöver tänka så mycket på - det är jobbet som personal på gymn.antag.kansliet är experter på.
    Ditt jobb är att försöka få så höga betyg i alla ämnen du läser + att du gör de antag.proverna om de krävs;

    Ang. de gymn.skolorna som du är intresserad av:

    Viktor-rydberg-gymnasium-jarlaplan kommer bjuda på öppet hus den 24 april 2020; Info om att söka ES/misik på den skolan finns på vrskolor.se/gymnasieprogram/estet-musik/ES
    ***
    Info om att söka ES/musik på Värdmdö gymn. finns på vgy.se/index.php/att-soeka - läs all info på skolornas hemsidor och även på "hemsidan för gymnasieval" - inom storStockholm är det gyantagningen.se (annars finns det många olika gymnasieantag.kanslier, beroende på var i landet man söker till gymnasiet).