emil

    hej! jag vill höja mina betyg för att kunna söka in till den linje jag vill studera på universitetet. Och undrar därav om man kan få meritpoäng om man får godkänt i engelska 7, även fast jag ej hade den kursen när jag gick i gymnasiet. (jag gick samhällsprogrammet) Sen undrar jag om det är lättare att plugga och försöka höja sitt betyg i matte 2a istället för 2b, om jag bara fick E i matte 2b? Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,

    kurser som ger meritpoäng behöver inte ingå i ditt examensbevis från gymnasiet. Du får meritpoängen även om kursen är läst eller prövat i efter gymnasiet. Du måste ha godkänt betyg men vinner mer på högre betyg, så högt betyg som möjligt. Ansök om att få läsa engelska 7 på komvux. Får du inte det, försök skaffa dig kunskaper på egen hand och leta var du kan anmäla dig till prövningen.
    Vad gäller matematik på nivå2, (2a och 2b), så anses matte 2a vara lite lättare/enklare än 2b. Det är inte så stor skillnad i kurserna, men de flesta tycker att det är lättare att få högre betyg i a-spåret i matematik.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : tack så mycket
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!