cofi

    Hej, jag har läst att man får ytterligare meritpoäng för matematik på högre nivå än vad utbildningen kräver. Jag antar att inte handlar om utbildningen man läser på gymnasiet (där läser till matte 2b i Samhällsvetenskap) utan utbildningen man söker till (vill söka till ekonomiprogrammet som har matte 3 som behörighetskrav). Innebär detta då att jag måste ha minst matte 4 för att meritpoäng från matten ska gälla när jag söker in till ekonomiprogrammet eller får jag meritpoäng för matte 3 ändå? Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ekonomiutbildningar på de svenska lärosäten brukar kräva matte 3 för särskild behörighet; vilket betyder att man utan godkänt betyg i matte 3 är obehörig (och därför är matte 3 inte en extra-kurs utan en nödvändig kurs). Därför får man meritpoängen för matte från matte 4 och högre kurser, t.ex matte 5 och/eller matte specialisering. Kika gärna på gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare