My19373

    Hej! Jag vill läsa upp matte 3b för att få behörighet till civilekonomprogramet som kräver matte 3b. Får jag 0,5 extra poäng och vad händer med det andra ämnet som jag läste i trean, behöver man ta bort något ämne när man lagt till matte 3b kursen? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du får gärna läsa en förklarande sammanfattning på gymnasieguiden.se/meritpoäng - där framgår det bland annat att det är Högre mattekurser som ger meritpoäng. Alltså, om den högskole-universitetsutbildning som du söker till kräver för särskild behörighet att du har godkänt betyg i matematik på nivå 3 (3b eller 3c) då är det ett MÅSTE för dig att skaffa dig det betyget och inte någonting "extra", utöver eller "högre".
    Meritpoängen inom ämnet matematik kan du (i fall du söker till en utbildning som kräver matte 3) för högre kurser, alltså för matematik 4, 5 och/eller specialisering.
    Totalt, kan man, som max få 2.5 meritpoäng. Om du redan (utan matte) uppnår max antal meritpoäng (vilket du kanske redan har gjort, genom engelska 7 och moderna språk 3 och 4) då kan du inte få fler meritpoäng, även om du skaffar dig godkända betyg i högre mattekurser (alltså högre än matte 3b eller 3c).
    Du frågar också vad som händer med något ämne eller kurs som du läste i "trean". Har du fått examensbevis (och inte ett studiebevis) när du gick ut gymnasiet? I så fall händer ingenting med de kurserna som ingår i ditt examensbevis. I examensbeviset får ingenting ändras.
    Så här blir det:
    om du har examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) och nu, efter det att du fick ut ditt examensbevis, läser matte 3b för särskild behörighet, då kommer även betyget i matte 3b räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal. Inga andra kurser "försvinner" eller tas bort. Utan antagning.se kommer räkna med ännu 100poäng och betyget i matte 3b; och du kommer med det meritvärde konkurrera endast i BII, kompletteringsgruppen (detta p g a du innan komplettering var obehörig, saknade en kurs för särskild behörighet, matte 3).
    Om du, däremot, gick ut gymnasiet med studiebevis, då behöver du ta ut examensbevis från komvux. Du behöver just Examensbevis för att bekräfta att du har Grundläggande behörighet.
    Ett annat sätt att bekräfta grundläggande behörighet är genom 3-årig arbetslivserfarenhet + några få godkända gymnasiala betyg. Men då saknar man "medel för konkurrens" för att meritvärde kan inte räknas fram på ofullständiga gymnasiala betyg. Och i så fall måste man, för konkurrensens skull, göra högskoleprovet. I annat fall så kan man komma in på de utbildningar där alla behöriga tas in: ofta det är utbildningar där det står tomma platser men finns också några få med Platsgaranti (där alla behöriga antas, exempel: UJIK vid Lunds universitet).

    Studie- och yrkesvägledare