Louise

    Hej, jag undrar hur det fungerar med meritpoäng om man läser till en kurs på folkhögskola. Jag funderar på att läsa till spanska 4 på folkhögskola, får man den extra meriten alltså 1 poäng som man skulle fått om man läst på gymnasiet då? I vilken grupp hamnar man och hur fungerar det när man räknar meriten? Kommer jag om jag går spanska 4 på folkhögskola få 1 i extra merit eller hur fungerar det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Nej, man får inte meritpoäng för Omdöme från en folkhögskola.
    Folkhögskolorna sätter inte betygen, utan ger Omdöme.
    Om du vill få meritpoäng, måste du få ett gymnasiebetyg (som också kan fås på komvux eller genom en prövning).