Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    godkänt betyg i moderna språk 4 ger + 1.0 meritpoäng (till de utbildningar som accepterar meritpoängen och det är nästan alla svenska universitetsutbildningar). Du får gärna läsa en förklarande sammanfattning på gymnasieGuiden.se/merit
    Om du fick ut examensbevis när du gick ut gymnasiet och redan innan du läst något mer, efter gymnasiet, var behörig till de utbildningar på svenska högskolor och universitet som du vill komma in på, då kommer du prövas i BI (direktgruppen) med det meritvärde som räknas ut på betygen som ingår i ditt examensbevis. Om du sedan höjer ditt meritvärde genom en komplettering (t.ex att du får godkänt betyg i moderna språk 4 och med det kommer få + 1.0 meritpoäng) då prövas du med det högre meritvärde i BII (kompletteringsgruppen). Du prövas, alltså både i BI och i BII men med olika meritvärden (med det lägre i BI-urvalet och med det högre meritvärde i BII-urvalet).

    Studie- och yrkesvägledare