Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag är inte säker på att jag förstår din fråga. Menar du att du vill byta lokal profil på gymnasial utbildning på ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi? eller menar du någonting annat?
    Du nämner också "merit" och separat "poäng"? Det finns, inom gymnasial utbildning i Sverige, följande viktiga begrepp:
    Meritvärde
    Meritpoäng
    Jämförelsetal (samma som snittbetyget)
    men allt detta spelar roll om man uppfyller kraven för examensbevis; gör eleven inte det så får hen endast ett studiebevis när hen går ut år3 på gymnasiet och eftersom hen då är obehörig till svenska högskole-universitetsutbildningar, så räknas inte meritvärde fram. Meritvärde räknas fram på fullständiga gymnasiala betyg som t.ex är examensbevis från gymnasiet eller från komvux.
    Jag vet inte hur din skola lägger in kurserna i de lokala profiler eller "varianter". Det finns strikta krav för examensbevis från gymnasiet. Du får gärna kika på Programplan för Ekonomiprogrammet och programstruktur som måste följas ("brickorna" nedan i programplanen) i alla de fall då eleven läser en "vanlig utbildning" (ej Individuellt anpassat program). Vid IAP framgår det av rektorns beslut vilka kurser som bytts till vilka andra kurser. De kurser som inte får bytas är de som ligger under "gymnasiegemensamt" (med undantag av att mattespår får bli "fel", t.ex får vilken som helst kurs på nivå 1 i ämnet matematik ingå i elevens examensbevis, t.ex även om ekonomiprogrammets elever läser b-spår i matte, så får matte 1a Eller matte 1c ingå i elevens examensbevis i stället för matte 1b).
    Jag råder dig ta kontakt med SYV på din skola och reda ut begreppen.
    Om du förklarar mer kring din fråga så kanske även jag kan ge dig ett bättre svar.
    Hänvisningar/lästips:
    -- kraven för gymnasieexamen (Examensbevis) från en gymnasieskola: se gymnasieGuiden.se/examen
    -- information om EK på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK
    -- Generell programplan för ekonomiprogrammet: se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf
    -- information om Meritpoängen: se gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare