Elin

    Jag läser just nu spanska 1, 2, 3 och 4 på 20 veckor på distans genom Hermods. (22 eftersom det kommer bli en paus på två veckor mellan spanska 2 och 3) för att få meritpoäng för spanska 3 och 4. Däremot är jag osäker på om det går att få meritpoäng via komvux och om eventuellt låga, men godkända, betyg riskerar att sänka mina totala poäng från gymnasiet? På högstadiet delas ens betyg ut på antalet kurser, är det samma sak på gymnasienivå? Fler kurser för att nå meritpoängen = fler variabler som mina poäng delas ut på = längre poäng?

    Vill inte stressa ihjäl mig med plugg för att sedan sänka mina chanser att komma in... Jobbar samtidigt 48 % eftersom min ansökan om studiebidrag avslogs. Känner redan på spanska 1 att jag kanske inte kommer få jättebra betyg, inte om man jämför med tidigare gymnasiebetyg. Har sedan tidigare:

    A: 2 st

    B: 12 st

    C: 7 st

    D: 3 st

    E: 2 st

    Jag läste teckenspråk som språk på gymnasiet, hoppade av spanska på högstadiet och har läst engelska 7 på gymnasiet så har redan ett meritpoäng därifrån. Matte 3b fick jag godkänt på tack vare nationella provet så kan inte läsa matte 4 för att få merit. 0,5 merit från spanska 3 och 1,0 meritpoäng från spanska 4 skulle maxa mina meritpoäng till 2,5. Jag pratade med syv på mitt lokala komux och hon visste inte mer än mig utan googlade fram och började läsa om betygen från högstadiet istället. I höstas sökte jag in till en civilekonomsutbildning och hamnade som nummer tre på reservlistan på mitt förstahandsval, så jag vill förbättra mina chanser att komma in till hösten. Hade behövt flytta 13 timmar bort för att börja där jag faktiskt kom in och det är inget jag är sugen på att göra., målet är en skola som är ca 3 timmar bort. Jag skrev även HP i höstas och ska göra det till våren igen.

    Jag har läst klart spanska 1 nästa vecka, borde jag hoppa av den nu för att inte försämra? Eller är den redan inlagd? Vill inte lägga till 4 kurser om jag riskerar att sänka och inte ens klara av att få merit. Är det värt det? Enligt antagning. se har jag i dagsläget detta meritvärde, inklusive meritpoängen:17,04 av max 22,5. Skulle behöva 1,5 till....På högskoleprovet är det matten som drar ner snittet, även om jag försöker ta igen matte genom matteboken.se och pluggakuten.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin,
    betygen i spanska 1 och 2 kommer inte räknas in i ditt fall.
    Du har (om jag förstår rätt) Examensbevis från gymnasiet där det Inte ingår spanska-kurserna. Du vill Komplettera för meritpoängen i moderna språk. Och i detta fallet kommer endast betygen i spanska 3 och 4 räknas in, men endast om det Höger ditt meritvärde; och det kommer att bli en höjning i fall du får Godkända betyg. Vid F betyget kommer du inte få meritpoäng och då kommer inte betyget räknas in, över huvudet taget.
    Vid E eller högre - kommer det bli en höjning i ditt Meritvärde (även om jämförelsetalet kanske sänks lite men så plussar man på meritpoängen, så det blir totalt EN HÖJNING).

    Du behöver inte vara orolig för att dina studier på komvux skulle minska dina chanser att komma in på högskola; så kommer det inte att bli. Men höjningen kanske uteblir eller blir väldigt liten... Å andra sidan, är det ju inte ngn nackdel att kunna mer spanska, även om det kanske inte kommer påverka dina chanser att komma in på högskoleutbildning!

    Liselotte

    Jag har två funderingar:
    1. Varför vill du komma in på Civilekonomutbildningen om matte är ditt "svaga" ämne? Det måste finnas massor med utbildningar där du kan satsa på dina starka ämnen i stället. Jag vill bara "varna" lite för att du kanske kämpar hårt för att komma in och kommer in men sedan upptäcker att det är fel utbildning för dig... vill inte att du kämpar hårt men sedan riskerar bli besviken...

    2. Meritpoängen för moderna språk
    Du skriver att du på gymnasiet läste teckenspråk. Vill du inte satsa på det språket för att få meritpoängen? Teckenspråk för hörande (om det är det ämne du läste...) 3 och 4 ger meritpoängen som moderna språk. Kan vara svårt att hitta var undervisning i de kurserna sker....

    Som sagt, det är bara två funderingar jag har. Du kan bortse från dem, om du vi vill. Eller fundera lite på dem (om du vill).
    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra - Lycka till!
    Mvh
    L.

    • :

      Tack så mycket för svar Liselotte! :) Ja, det stämmer! Ett examensbevis utan spanska. Vad skönt att det inte kan sänkas, då fortsätter jag enligt plan. Svar till ditt utökade svar:

      En fråga bara: Räknas meritpoängen alltid med i jämförelsetalet? Eller finns de skolor/program som bara söker på jämförelsetalet? Tänker på om de kanske blir ett längre jämförelsetal fast med merit, som du skrev.

      1. Jag tycker det är intressant med ekonomi (kanske inte bokföringsdelen, har tidigare gått ekonomiprogrammet på gymnasiet och fått göra det..) är mer intresserad av aktier, världsekonomier, företag mm. Men matte har som sagt alltid varit mitt svåraste ämne och mina föräldrar ifrågasatte mitt gymnasieval eftersom jag under många års tid hade haft special anpassad matte med en egen mattebok och egen mattelärare.. Mitt starkaste ämne är väl svenska, och utöver det tycker jag om att fotografera och redigera i Photoshop. Vet inte riktigt vad annars man ska gå på universitetet förutom civilekonom.

      Kollade på civilekonom med inrikting på social management på samma skola, eftersom den innehåller mindre matte och mer de ämnena jag tycker om. Tyvärr är det svårare att få jobbet efter en sån utbildning än med en ren civilekonom utbildning. Där hade jag dock kommit in om jag inte hade strukit den.

      Sökte även in till juristlinjen på samma universitet som första handsval, för visste att mina betyg var långt ifrån tillräckligt men OM jag skulle komma in skulle jag välja det. Det är för övrigt i Umeå jag vill plugga.

      Aha! Det visste jag inte, utan när jag gick på gymnasiet fick jag höra att det inte alls räknades som ett modern språk. Dock var det ett sånt ämne som kändes bra men slutade i ett D.

    • Mikael : Betyg i kurser som ger dig Meritpoäng (för dig med Examensbevis - det var andra regler innan, när man fick Slutbetyg, år 2013 och tidigare) - räknas även in i ditt jämförelsetal.
    • Mikael :

      Läsa på eftergymnasial nivå kan man även inom andra skolformer - bl.a på yrkeshögskolan, där man bl.a kan utbilda sig till en Paralegal (Juridisk assistent) & till IP-paralegal.