Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maryam!

    Det är mycket bra att du tänker på betyg och funderar över hur du kan uppnå så höga betyg som möjligt!

    Jag vill tipsa dig omStudieteknik, våra bäsa tips som vi publicerade på www.gymnasieguiden.se och som vi hoppas blir till hjälp även för dig. Många elever och lärare tycker det är bra tips vi ger där.

    Du frågar om det är svårt eller lätt att få höga betyg på gymnasiet. Det är en mycket bra fråga men tyvärr är det svårt att svara på. Det beror mycket på din kapacitet och om du väljer "rätt program", som är rätt just för dig. Exempel: om man har svårt för matte, är det inte så bra att välja Naturvetenskaps- eller Teknikprogrammet där man läser mycket matte i snabb takt.

    Det är ungefär samma tanke som att om man är tondöv, så ska man inte välja musik- eller sångutbildning. Eller om man inte kan teckna och är färgblind samt tycker det är tramsigt med färg, form och design, inte så smart att välja läsa bild och form på Estetiska programmet i så fall. Visserligen kan alla bli lite bättre på "vad som helst" om man verkligen satsar och kämpar, men ibland kan det krävas att kämpa i flera timmar än det finns timmar per dygn för att komma tillräckligt långt.

    Till skillnad från grundskolan, så har man möjlighet att satsa på någonting som man tycker är kul och som man är bra på - på gymnasiet. På grundskolan läser alla elever samma ämnen. På gymnasiet kan man satsa på det programmet som innehåller de kurser som man gillar, som man är duktig på och som man verkligen vill lära sig. Väljer man rätt program, är det mycket lättare att läsa på gymnasiet och även uppnå höga betyg.
    Väljer man ett för svårt program - kan det bli ganska kämpigt. Och då kanske man får tänka på att uppnå E betyg i ämnena för att över huvudet taget kunna få gymnasieexamen i stället för att tänka på höga betyg.

    Jag vill inte skrämma dig, jag vill bara förklara att det är omöjligt att svara på en så generell fråga om det är svårt eller lätt att läsa på gymnasiet. För många elever är det lättare än på grundskolan, då de satsar på någonting som de har lätt för och tycker är kul och väljer bort det som är svårt och/eller tråkigt.

    De ämnena som alla läser på gymnasiet på alla program kallas för Gymnasiegemensamma ämnen, men man läser inte lika mycket i de ämnena på olika program.

    Du skriver inte om vilket program du vill söka till. Jag vill passa på och påpeka att det är ganska smart att välja ett yrkesprogram och lära sig ett yrke, så att man har en grund att stå på - möjlighet till inkomst tidigt i livet. Sedan kan man välja läsa vidare även efter ett yrkesprogram. Det finns påbyggnadsutbildningar på Yrkeshögskolan, men man kan också läsa på en Högskola eller Universitet efter ett yrkesprogram.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Återkom gärna om du har fler frågor!

    Liselotte Syv

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ!

    Det är bra att om du kan gå in på www.gymnasieguiden.se  och se när gymnasieskolorna har öppna hus och andra event. Jag råder dig att besöka Öppna hus och andra event - som t.ex. mingelkväll, infomöte mm. Där kan man oftast träffa gymnasieelever och ställa frågor till dem - om hur det är att vara elev på just den skolan.

    Du kan också boka prova-på dag på flera olika skolor (ofta kallas det "skugga en elev" eller "skugga en klass") och då har du också möjlighet att ställa frågor till gymnasieelever direkt. Du kan också be om kontaktuppgifter till några elever på en gymnasieskolan som du kan ställa frågor till.

    Bästa hälsningar & hör av dig om du har fler frågor!

    ANNA