Anonym.

    Läser just nu till barnskötare och tog studenten sommaren 2022. Undrar om kurserna som jag läser nu påverkar mitt meritpoäng som jag fick med mina gymnasiebetyg? Kommer betygen jag får på kurserna nu göra att mina gymnasiebetyg tillsammans med dessa ”nya betygen” delas på ett högre antal kurspoäng. Tex 3000 istället för 2500 poängen som gymnasiet var?

    • Milla : HAR DU FÅTT EXAMENSBEVIS NÄR DU GICK UT GYMNASIET? eller Studiebevis eller studieintyg?
    • Anonym. : Examensbevis, tog ju examen på gymnasiet på ekonomiprogrammet. Det kanske jag skulle skrivit med
    • Milla : Du har tur som fick plats på yrkesutbildningen på komvux! Med examensbevis från gymnasiet brukar man nekas plats på yrkesutbildningar på komvux. Läs mitt svar, nedan. Eftersom kurser från barnskötarutbildningen ej krävs för särskild behörighet till högskoleutbildningar i Sverige och inte ger Meritpoäng, kommer inte de betygen påverka ditt meritvärde från gymnasiet ... men du kan kanske ta ut ett nytt examensbevis från komvux.
    • Milla :

      Vad vill du göra sen? Vill du jobba som barnskötare eller vill du söka till någon utbildning och i så fall vilken utbildning vill du gå?

    • Anonym. : Jag jobbar just nu som omsorgsbiträde på förskola och fick erbjudande att läsa till barnskötare genom validerade kurser. Läser nu i ett halvår för att sedan bli barnskötare genom det. Gick ekonomi-ekonomi på gymnasiet och vill i framtiden läsa på universitet, troligtvis hr, ekonom eller lärare. Vill bara veta om kurserna jag läser nu kommer att kunna påverka mitt meritvärde från gymnasiet. För som jag förstått det så gör det inte det, och det är det som jag hoppas på. Vill inte råka sänka mitt merit från min gymnasieexamen.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    att du skriver att du "tog studenden" säger mig tyvärr inte så mycket... för jag vet inte om du fick ut Examensbevis eller studiebevis eller studieintyg? Om du fick Examensbevis då kommer de Nya kurserna du läser efter gymnasiet räknas in endast om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng. Kurserna inom barnskötar-utbildningen på komvux krävs inte för särskild behörighet och de ger inte meritpoäng, så de kommer inte räknas in - alltså, kommer de inte påverka ditt meritvärde från gymnasiet.
    Men du kan kanske ta ut ett nytt examensbevis från komvux, Yrkesexamen som barnskötare och i det examensbeviset kommer yrkeskurserna från barnskötarutbildningen ingå + en del kurser från dina tidigare gymnasiestudier och du kan från det nya examensbeviset ha högre meritvärde (om du får höga betyg i yrkeskurserna som du läser nu).
    Du får antingen förklara med kring din situation, bl.a svara på frågorna
    - fick du Examensbevis när du gick ut gymnasiet? och från vilket program i så fall?
    - vilken eftergymnasial utbildning vill du komma in på?
    - planerar du ta ut examen från komvux som barnskötare (yrkesexamen)?

    eller boka tid med SYV på komvux för att få svar på dina frågor; ta med dina tidigare gymnasiala betyg till mötet med SYV-en.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anonym. : Jobbar just nu som omsorgsbiträde på förskola och fick erbjudande att läsa till barnskötare genom validerade kurser. Läser nu i ett halvår för att sedan bli barnskötare genom det. Gick ekonomi-ekonomi på gymnasiet och vill i framtiden läsa på universitet, troligtvis hr, ekonom eller lärare. Vill bara veta om kurserna jag läser nu kommer att kunna påverka mitt meritvärde från gymnasiet. För som jag förstått det så gör det inte det, och det är det som jag hoppas på. Vill inte råka sänka mitt merit från min gymnasieexamen.
    • Milla : Du kommer inte sänka ditt meritvärde. Genom studier på komvux, efter gymnasiet kan man antingen höja meritvärde eller så blir det ingen påverkan (med ett undantag: om man inte var behörig och läser kurser för Behörighet och får låga betyg i de kurserna).
    • Milla : Får du höga betyg i kurser inom Barnskötare-utbildningen, diskutera med SYV på komvux om du kan ta ut ett nytt examensbevis (Yrkesexamen) med högre meritvärde än det du redan har.